W 2024 roku Gdańsk odnotował rekordowe natężenie ruchu rowerowego – o 112% wyższe niż rok wcześniej, co oznacza ponad 1,2 miliona dodatkowych przejazdów. Początek 2025 roku potwierdza utrzymujący się trend wzrostowy, wspierany przez rozwój infrastruktury rowerowej, aktywność mieszkańców oraz stale rosnącą rolę roweru w codziennej mobilności miejskiej.
Mieszkańcy Gdańska coraz chętniej wybierają dwa kółka jako środek codziennego transportu – niezależnie od pory roku. Z danych pomiarowych wynika, iż natężenie ruchu rowerowego było najwyższe w historii miasta, a liczba przejazdów wzrosła o imponujące 112% w porównaniu do 2023 roku. Trend wzrostowy utrzymuje się także w 2025 roku – tylko w pierwszych czterech miesiącach roku ruch był o 15% większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
– Chcemy, by nasi mieszkańcy wybierali rower nie tylko w weekendy, ale także w drodze do szkoły, pracy czy na zakupy – codziennie. Dlatego tworzymy infrastrukturę, która to ułatwia – bezpieczne przechowalnie rowerowe, rozwijamy sieć tras, inwestujemy w nowe odcinki – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Od początku tego roku notujemy wzrost ruchu rowerowego o 15% względem rekordowego 2024 – to dane, które aż trzykrotnie weryfikowałam z moimi współpracownikami! Ogromny wkład w ten wzrost ma również system roweru metropolitalnego Mevo – tylko w kwietniu mieszkańcy 16 gmin przejechali nim blisko 13 milionów kilometrów. I właśnie dlatego Gdańsk będzie gospodarzem konferencji Velo-city – największego na świecie wydarzenia poświęconego mobilności rowerowej. To wielkie wyróżnienie i dowód na to, iż nasza konsekwentna praca przynosi efekty.
Rozwój infrastruktury
Gdańsk systematycznie inwestuje w rozbudowę infrastruktury rowerowej. Miasto dysponuje dziś siecią tras rowerowych o długości niemal 851 kilometrów. Tylko w tym roku oddano do użytku nowy odcinek drogi rowerowej wzdłuż ulicy Kielnieńskiej (1,9 km), a w realizacji są kolejne inwestycje: ekostrada wzdłuż al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego (1,9 km), droga do szkoły Morenowe Wzgórze (0,2 km) oraz nowy odcinek trasy przy ul. Nowej Spadochroniarzy (0,5 km). W naszym mieście działa 30 punktów pomiarowych, które przez całą dobę rejestrują natężenie ruchu rowerowego. Dwa z nich – przy ul. 3 Maja i al. Grunwaldzkiej – wyposażone są w wyświetlacze, na których rowerzyści na bieżąco mogą śledzić liczbę przejazdów.
– Dzięki naszej konsekwentnej, wieloletniej polityce rowerowej, dziś możemy mówić o realnych, mierzalnych efektach. Stawiamy na rozwój infrastruktury, system Mevo, a także działania edukacyjne i społeczne – i to właśnie ta kompleksowość przynosi rezultaty – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Trzy gdańskie trasy rowerowe – wzdłuż al. Zwycięstwa, Pasa Nadmorskiego i ul. 3 Maja – po raz pierwszy w historii przekroczyły granicę miliona przejazdów rocznie. Znaczące wzrosty – przekraczający 20% – odnotowaliśmy także przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, ul. Jaśkowej Dolinie i węźle Kliniczna. Coraz większe zainteresowanie jazdą na rowerze widoczne jest również poza sezonem letnim – od czasu, gdy jedna z naszych flagowych kampanii „Kręć kilometry dla Gdańska” została przeniesiona na jesień, notujemy niemal dwukrotnie większy ruch jesienią i zimą, niż przed rokiem 2018.
Zdecydowany wzrost aktywności obserwujemy także w systemie roweru metropolitalnego Mevo. W samym kwietniu użytkownicy przejechali w Gdańsku niemal 586 tysięcy kilometrów, wykonując blisko 177 tysięcy podróży. To wynik znacznie lepszy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W skali całej metropolii użytkownicy Mevo pokonali w tym czasie łącznie ponad 873 tysiące kilometrów.
Miasto Gdańsk z dumą obserwuje, jak rower staje się naturalnym wyborem komunikacyjnym mieszkańców – nie tylko latem, ale przez cały rok. To efekt długofalowej, konsekwentnie realizowanej polityki rowerowej, która łączy inwestycje w infrastrukturę z edukacją i promocją aktywnej mobilności. Przykładem sukcesu jest inicjatywa „Rowerowy Maj”, która narodziła się w Gdańsku i dziś obejmuje 32 gminy w Polsce, angażując niemal 270 tysięcy uczestników. W Gdańsku rekordowe frekwencje osiągają nie tylko szkoły, ale i przedszkola – są takie placówki, które notują pełne, 100-procentowe zaangażowanie dzieci.
– Już za kilka tygodni Gdańsk stanie się nie tylko europejską, ale wręcz światową stolicą rowerową. To efekt wieloletnich, konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę rowerową oraz polityki miasta, opartej na odwróconej piramidzie mobilności, w której priorytet mają piesi, rowerzyści i transport publiczny – mówi Marcin Makowski, Radny Miasta Gdańska. – Cieszy nas, iż coraz więcej mieszkanek i mieszkańców wybiera rower jako środek codziennego transportu, a nie tylko rekreacji. Ogromny sukces odnosi również kampania Rowerowy Maj – w tym roku wzięło w niej udział rekordowe 227 placówek oświatowych. Jako radni wspieramy politykę rowerową m.in. poprzez interpelacje dotyczące dopłat do rowerów elektrycznych, mobilnych punktów serwisowych oraz dalszego rozwoju systemu Mevo.
Międzynarodowa konferencja Velo-city
Nieprzypadkowo to właśnie Gdańsk w dniach 10–13 czerwca 2025 roku będzie gospodarzem najważniejszego wydarzenia rowerowego na świecie – kongresu Velo-city. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji będzie „Energising solidarity”, czyli energetyzująca solidarność – odwołująca się zarówno do historycznego dziedzictwa miasta, jak i jego współczesnego zaangażowania w tworzenie zdrowszej, bardziej zrównoważonej i solidarnej przyszłości.
– Konferencja Velo-city to jedno z najważniejszych wydarzeń na świecie poświęconych mobilności i zrównoważonemu transportowi – mówi Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej. Cieszymy się, iż to właśnie Gdańsk – dzięki konsekwentnej polityce w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej i elektromobilności – został wybrany przez międzynarodowych ekspertów na gospodarza tegorocznej edycji.
Od 10 do 13 czerwca Gdańsk będzie gościć ponad 1000 uczestników z ponad 60 krajów, którzy będą debatować o przyszłości transportu i jakości życia w miastach.
– Szczególnie zależy nam na tym, by to wydarzenie było otwarte również dla mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Dlatego w środę, 11 czerwca zapraszamy na Dzień Otwarty na Targu Węglowym – od rana do wieczora będzie można wziąć udział w licznych atrakcjach rowerowych, skorzystać z bezpłatnego serwisu, obejrzeć pokazy oraz wspólnie świętować zakończenie Rowerowego Maja – dodał Wysocki. – Kulminacyjnym punktem dnia będzie parada rowerowa, która o godzinie 19.00 wyruszy sprzed Targu Węglowego. Wspólnie z gośćmi z całego świata przejedziemy 12-kilometrową trasę przez najpiękniejsze rejony Gdańska – od Głównego Miasta, przez tereny postoczniowe, aż po Aleję Zwycięstwa. Na uczestników będą czekać liczne niespodzianki, pokazy oraz wieczorne wydarzenia artystyczne zakończone koncertem. Zapraszamy całe rodziny – także osoby, które nie posiadają własnych rowerów. Tego dnia będzie można bezpłatnie skorzystać z rowerów Mevo i dołączyć do wspólnego świętowania.
Parada rowerowa
Gdańsk zaprasza na wyjątkowy rowerowy wieczór! W środę, 11 czerwca ulice miasta zamienią się w trasę pełną kolorów, energii i miejskich atrakcji. W ramach konferencji Velo-city odbędzie się otwarta i bezpłatna Parada Rowerowa – dla wszystkich, kto kocha dwa kółka. Na uczestników czeka 12 kilometrów dobrej zabawy i wspólnego świętowania zrównoważonej mobilności. Start parady o godz. 19.00 z Targu Węglowego, przejazd odbędzie się przez centrum, okolice stoczni, Aleję Zwycięstwa i powrót przez Marynarki Polskiej i Jana z Kolna. Finał – znów na Targu Węglowym. Wstęp wolny, bez zapisów – wystarczy przyjechać. Na miejscu będzie można bezpłatnie wypożyczyć miejski rower Mevo. Pomogą w tym wolontariusze.
Na trasie m.in.
• pokaz cyrkowy na monocyklach
• bębniarze przy Europejskim Centrum Solidarności
• teatr uliczny w kostiumach z różnych epok
• ognisty performance i perkusyjna muzyka przy ul. Malarzy
Po przejeździe – wspólne zdjęcie i koncert zespołu 7po (ok. godz. 20.30)
Dodatkowe atrakcje na Targu Węglowym przez cały dzień:
• tor wyścigowy zasilany energorowerami
• bańki mydlane i sokowirówka na pedały
• wielkoformatowe gry (statki, memory, proca)
• strefa chilloutu i foodtrucki
Gdańsk udowadnia, iż miasto przyjazne rowerzystom to nie wizja, a codzienność – mierzona w milionach przejazdów i konkretnych kilometrach tras.
Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
fot. www.gdansk.pl