Wykonawca przejął komorę startową Retkinia
Budowa tunelu dalekobieżnego Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wkracza w kluczową fazę. Spółka CPK przekazała konsorcjum budowlanemu PORR plac budowy komory startowej Retkinia. To właśnie stąd w drugiej połowie 2026 roku ruszy gigantyczna maszyna TBM, która wydrąży najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce.
Komora jest juz gotowa, a przekazanie placu budowy oznacza, iż wykonawca będzie mógł m.in. rozpocząć organizację zaplecza, a także sprowadzić maszynę drążącą.
Tunel, jakiego w Polsce jeszcze nie było
Tunel KDP pod Łodzią będzie miał ok. 4,6 km długości i blisko 14 m średnicy. Wewnątrz powstaną dwa tory, po których pociągi pojadą w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
- Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy w Polsce wydrążony jednym odcinkiem
- podkreśla dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Podziemna trasa szybkiej kolei
Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP. Teraz plac budowy w rejonie ulic Maratońskiej i Obywatelskiej został przekazany wykonawcy. Dzięki temu PORR będzie mógł rozpocząć roboty budowlane związane z dostosowaniem komory startowej Retkinia do wybranego typu maszyny TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), która będzie drążyć tunel.
Po dostawie, maszyna będzie segment po segmencie montowana w komorze, gdzie również zostaną przeprowadzone testy przed rozpoczęciem drążenia. Zanim jednak tarcza TBM rozpocznie prace, będzie dostosowana do warunków geotechnicznych na trasie tunelu. Z racji na skalę przedsięwzięcia, jakim jest przygotowanie i przetransportowanie do Łodzi gigantycznej maszyny, drążenie tunelu rozpocznie się w drugiej połowie 2026 roku.
Po drodze drążąca tarcza osiągnie głębokość od 23 do choćby 34 metrów. Zakończy pracę w komorze odbiorczej Fabryczna, zlokalizowanej tuż obok dworca Łódź Fabryczna i Łódzkiego Domu Kultury.
Bezpieczeństwo priorytetem
W tunelu zaprojektowano pięć komór ewakuacyjnych, chodniki awaryjne, systemy oddymiania oraz pomieszczenia dla służb obsługi. Aby zminimalizować ryzyko osiadania gruntu i wpływu na zabudowę, wprowadzono specjalne wzmocnienia geotechniczne.
Szczególna ochrona objęła Łódzki Dom Kultury, gdzie fundamenty wzmocniono mikropalami i kolumnami jet grouting. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu ŁDK przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.
Kolejowa rewolucja do 2032 roku
Przejęcie przez wykonawcę komory startowej to jeden z najważniejszych kroków w realizacji inwestycji.
- To kolejny etap, który przybliża nas do uruchomienia w 2032 roku szybkiej trasy kolejowej między Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK
zaznacza Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Kolejowy „Y” połączy Polskę
Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowany fragment programu kolejowego CPK. Linia nr 85 (słynny kolejowy „Y”) połączy Warszawę i przyszłe lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 roku także z Wrocławiem i Poznaniem. Spółka ma już komplet decyzji środowiskowych i składa kolejne wnioski lokalizacyjne, by inwestycja mogła ruszyć pełną parą.
Rekordowy tunel w Łodzi
Łódź czeka największe podziemne wyzwanie w historii. W drugiej połowie 2026 roku na Retkini ruszy gigantyczna tarcza TBM - 115-metrowa maszyna o średnicy 13 m, która waży ponad 1560 ton. Wydrąży pod miastem tunel Kolei Dużych Prędkości o długości 4,6 km i średnicy blisko 14 metrów. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce, którym pociągi pojadą choćby 160 km/h.
To największa maszyna TBM dotychczas pracująca w Polsce. Dla porównania: poprzedni rekordzista, TBM użyta przy drążeniu tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku, miała średnicę 12,6 m.
https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/tunel-kdp-w-lodzi-coraz-blizej-komora-na-retkini-juz-gotowa/my2cDsvEJRkc4xC3D2Dj