Francuska Izba Obrachunkowa opublikowała raport dotyczący stanu dróg w regionie Île-de-France. Według tej instytucji drogi krajowe w stołecznym regionie są w najgorszym stanie spośród całej krajowej sieci, a mimo to nie są objęte żadnym szczególnym programem modernizacji.
Infrastruktura drogowa Île-de-France jest coraz starsza, zarządzanie nią zbyt rozproszone, a budżet na utrzymanie i modernizację (około 290 milionów euro rocznie) – niewystarczający w porównaniu z innymi regionami, jak czytamy w raporcie.
Region zamieszkany przez ponad 12 milionów osób dysponuje wyjątkowo rozbudowaną i złożoną siecią drogową. Liczy on 621 kilometrów dróg zarządzanych bezpośrednio przez państwo, tworzących system obwodnic i tras prowadzących do centrum aglomeracji. W skład tej sieci wchodzą 312 węzłów drogowych, 1 117 mostów, 53 strefy obsługi, setki ekranów akustycznych i tablic informacyjnych.
Całość jest monitorowana przez ponad 2 600 kamer i obsługiwana przez 900 pracowników Dyrekcji Dróg Île-de-France (DiRIF). Niestety, wiele z tych obiektów to konstrukcje przestarzałe i źle utrzymywane, co zwiększa ryzyko usterek i poważnych problemów technicznych.
Zarządzanie tak dużą i intensywnie eksploatowaną siecią dróg jest ogromnym wyzwaniem. Duży ruch i skomplikowana infrastruktura przyspieszają jej zużycie – przyznaje Izba Obrachunkowa.
Mimo podejmowanych prób poprawy stanu nawierzchni, sytuacja pozostaje gorsza niż w innych regionach kraju. Oznakowanie jest często przestarzałe, a wyposażenie techniczne wymaga pilnej modernizacji. Szczególny niepokój budzi stan mostów i tuneli, które są kontrolowane zbyt rzadko, co może stanowić realne zagrożenie dla użytkowników.
Choć koszty prac drogowych w tym regionie są wyższe niż w innych częściach kraju, wciąż dominuje podejście naprawcze, zamiast inwestycji w regularne i zapobiegawcze działania.
Codziennie z dróg Île-de-France korzysta około 4 miliony pojazdów. Ich zły stan negatywnie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo i płynność ruchu, ale również na konkurencyjność gospodarczą całego regionu.
Izba Obrachunkowa apeluje o pilne i zdecydowane inwestycje. najważniejsze jest szybkie przeprowadzenie kontroli i remontów tuneli oraz najbardziej zagrożonych obiektów oraz lepsze planowanie działań na poziomie krajowym – w oparciu o wspólny, wieloletni program.
(KzK)