To oznacza, iż postępowanie przetargowe może toczyć się dalej, a jego zasady są zgodne z prawem i nie ograniczają konkurencji.
Przetarg, który przyciąga firmy z Polski
CPK prowadzi postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Chodzi o wybór wykonawcy, który zbuduje główny terminal nowego lotniska.
Na warunki udziału i kryteria selekcji wpłynęło osiem odwołań. Cztery firmy wycofały je same. Pozostałe zostały oddalone przez KIO w całości.
Spółka już wcześniej zliberalizowała wymagania, żeby umożliwić szerszy udział polskich firm. Próg wartości referencyjnych obniżono z 300 do 200 mln zł. Obniżono też wymagania dotyczące doświadczenia kadry oraz zmniejszono minimalne przychody dla konsorcjantów z 2 mld do 1 mld zł.
KIO potwierdza: zasady są uczciwe
W wyroku z 21 lipca 2025 roku KIO uznała wszystkie argumenty spółki CPK. Według Izby:
warunki udziału nie są nadmierne,
– limit pięciu wykonawców dopuszczonych do dialogu zapewnia konkurencję,
– kryteria punktowe (np. za budynki kubaturowe, terminale pasażerskie w Polsce i na świecie) są zgodne z przepisami i równe dla wszystkich,
– wymagania dotyczące przychodów są uzasadnione skalą inwestycji.
To ważna decyzja dla całego procesu – przetarg może toczyć się bez przeszkód, a polskie firmy mają realną szansę na udział w budowie najważniejszego portu lotniczego w Polsce.
CPK stawia na lokalny potencjał
Prezes spółki, dr Filip Czernicki, podkreśla, iż zależy mu na jak największym udziale polskich firm w inwestycji.
Wśród firm, które mogą startować w przetargu, są m.in.: MIRBUD, ERBUD, UNIBEP, Pekabex, Intercor, Polimex, Dekpol, NDI czy Doraco. To firmy z dużym doświadczeniem i znajomością polskiego rynku budowlanego.
Terminal to serce projektu CPK
Budowa terminala to najważniejszy etap w realizacji CPK – projektu, który obejmuje nie tylko nowe lotnisko, ale też sieć Kolei Dużych Prędkości i nowe drogi.
Postępowania przetargowe prowadzone są na platformie SmartPZP i są w pełni transparentne. CPK zapewnia, iż kolejne etapy inwestycji będą realizowane z poszanowaniem prawa i z uwzględnieniem potencjału lokalnych wykonawców.
Projekt wchodzi w decydującą fazę. Dzięki wyrokowi KIO, budowa terminala pasażerskiego może ruszyć bez dalszych opóźnień.