Lipiec przyniósł kolejny spadek sprzedaży Tesli na rynku europejskim. Coraz więcej kierowców wybiera chińską konkurencję – markę BYD.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), firma Elona Muska zarejestrowała w lipcu w UE 6600 nowych pojazdów, co oznacza obniżkę aż o 42,4% w zestawieniu z rokiem ubiegłym. Od stycznia do lipca 2025 r. Tesla dostarczyła w Europie około 77 tys. aut, podczas gdy w analogicznym okresie 2024 r. było ich 137 tys.
Tymczasem BYD – dynamicznie rosnący chiński producent tanich aut elektrycznych i hybryd plug-in – konsekwentnie zwiększa swoją obecność na kontynencie. W samym lipcu sprzedaż marki poszybowała o 206,4% rok do roku, osiągając 9698 sztuk i wyprzedzając tym samym Teslę.
Kolejna fala spadków Tesli, niegdyś lidera elektromobilności, podkreśla zwrot w jej sytuacji rynkowej.
Chińskie marki zdobywają coraz większy udział w rynku europejskim. BYD zdołał się umocnić mimo 27-procentowych ceł nałożonych przez UE w związku z dochodzeniem antysubsydyjnym. Koncern przez cały czas utrzymuje przewagę kosztową i przyciąga innowacjami. W marcu zaprezentował przełom w ładowaniu akumulatorów – zasięg 400 km uzyskany w pięć minut – to znacznie lepiej niż 320 km w 15 minut Tesli. Dodatkowo system „God’s Eye” rywalizujący z autopilotem Tesli, od lutego jest oferowany bez dopłat w większości modeli BYD.
BYD dysponuje także szerszym wachlarzem modeli, obejmującym zarówno elektryki, jak i hybrydy, co pozwala mu elastyczniej reagować na preferencje Europejczyków. Tesla pozostaje przy autach wyłącznie elektrycznych, co ogranicza jej możliwości. W efekcie w rankingach sprzedaży producent Muska spada do dolnych pozycji, wyprzedzając jedynie Hondę i Mitsubishi.
Trudności Tesli wynikają również z szerszych realiów rynku. Popyt na auta elektryczne w Europie rośnie wolniej, niż przewidywano. Powodem są mniejsze zachęty finansowe, wątpliwości co do żywotności baterii oraz niedostateczna infrastruktura ładowania. W tym czasie kierowcy chętniej wybierają hybrydy, które stanowią ponad jedną trzecią sprzedaży nowych aut.