Strefa Czystego Transportu wprowadzona zostanie w późniejszym terminie. To nie jedyne zmiany, które mają wejść w życie – zapowiada prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.
Za kilka dni prezydent Krakowa przedstawi radnym nowy projekt uchwały o Strefie Czystego Transportu. Uwzględnione w nim zostały uwagi mieszkańców.
Miszalski chce przesunięcia terminu obowiązywania Strefy Czystego Transportu. W nowym projekcie znajdzie się też zapis o bezterminowym zwolnieniu dla samochodów, które nie spełniają wymaganych norm, ale już są w posiadaniu mieszkańców Krakowa, którzy płacących w Krakowie podatki.
Wprowadzenie SCT – zmiana terminu
Zaproponowane w projekcie zmiany przesuwają datę rozpoczęcia obowiązywania strefy o pół roku, z 1 lipca 2025 r. na 1 stycznia 2026 r., a przejściowy okres płatny przesunięto z dotychczasowego 1 lipca 2025 r. – 30 czerwca 2028 r. na 1 stycznia 2026 r. – 31 grudnia 2028 r. Został też ograniczony obszar, na którym obowiązywać będzie SCT. W nowym projekcie strefa nie obejmuje już części Nowej Huty i ogranicza się w przybliżeniu do czwartej obwodnicy.
Złagodzone zostały wymagania techniczne dla samochodów. Przyjęto, iż po krakowskiej Strefie Czystego Transportu będą się mogły poruszać choćby dwudziestoletnie (rok produkcji 2005) samochody benzynowe. Obniżono też wymagania co do diesli. Do wjazdu dopuszczone będą dwunastoletnie samochody osobowe z silnikiem diesla (do 3,5 t), czyli z roczników od 2014 włącznie oraz ciężarówki (pow. 3,5 t) z datą produkcji od 2012 r.
Samochody spełniające normy i zarejestrowane w systemie CEPiK według projektu nie muszą być rejestrowane w systemie SCT, dotyczy to zarówno samochodów mieszkańców, jak i samochodów wjeżdżających do miasta. Natomiast w systemie SCT muszą być zarejestrowane samochody, które nie spełniają wymaganych norm, należące do krakowian, którzy chcą skorzystać ze zwolnienia z wymagań SCT oraz samochody spoza Polski.
Uproszczona i dokładniej opisana została procedura zgłaszania pojazdu niespełniającego wymaganych norm. Nowy projekt doprecyzowuje wymagane dane i dokumenty: przy zgłoszeniu pojazdu mieszkańca Krakowa należy podać dane osobowe, nr PESEL i adres oraz załączyć wyciąg z zeznania podatkowego/PIT potwierdzający krakowskie rozliczenie (lub zaświadczenie z US). Dodano też dokładny spis dokumentów do rejestracji dla pojazdów zarejestrowanych poza Polską (także na terenie UE/EFTA).
Pojazdy należące do krakowian
Projekt uszczegółowia warunki zwalniania pojazdów należących do krakowian: tytuły własności lub użytkowania (własność, współwłasność, leasing, przewłaszczenie, służbowe, najem długoterminowy) wymagane do zwolnienia z opłat. Dodano też obowiązek zarejestrowania auta przed wejściem w życie SCT.
Prezydent przypomina, iż we wcześniejszym projekcie większość zwolnień była ograniczona czasowo. W nowej wersji projektu brak terminów końcowych – wszystkie zwolnienia obowiązywać będą bezterminowo, co oznacza, iż mieszkańcy Krakowa, którzy mają zarejestrowany samochód niespełniający zakładanych norm, będą mogli używać go (po zgłoszeniu do systemu SCT) do momentu jego śmierci technicznej lub sprzedaży.
Co istotne, w projekcie nie zapomniano o osobach korzystających z usług medycznych w Krakowie. Dodano zwolnienie dla samochodów, którymi poruszają się osoby przyjeżdżające do lekarza. Muszą one jedynie potwierdzić swoją wizytę w placówce medycznej, podając dane samochodu.
Zmiany dotyczą również samochodów zabytkowych, które mają się teraz poruszać po mieście już bez ograniczeń (wcześniej dopuszczono ich wjazdy do SCT jedynie 50 dni w roku).
Wszystkie pojazdy zarejestrowane na firmę lub organizację będą musiały spełniać wymagania SCT. Nowy projekt nie zawiera też wyłączeń dla pojazdów NGO i organizacji kościelnych.
Opłata emisyjna
Jeżeli pojazd nie będzie spełniać wymagań strefy, przez pierwsze 3 lata (do końca 2028 r.) będzie mógł się po niej poruszać po uiszczeniu opłaty emisyjnej. Wysokość opłat w okresie przejściowym uległa zmianie: zniesiono abonamenty dzienne, wprowadzając tylko stawkę godzinową i abonament miesięczny. Opłata godzinowa pozostała w wysokości 2,50 zł. Opłata miesięczna stopniowo będzie rosła od 100 zł w 2026 r., przez 250 zł w 2027 r. do 500 zł od 2028 r.
Nalepka nie jest obowiązkowa, a jej posiadanie służy tylko usprawnieniu kontroli. Za wydanie naklejki pobierana będzie opłata w wysokości 5 zł. Brak nalepki nie będzie przyczyną naliczenia kary.
Nowością w projekcie jest też dopuszczenie opłacenia wjazdu przez systemy mobilne.
Zobacz także:
Wiemy, co powstanie w dawnym hotelu Forum. realizowane są prace [ZDJĘCIA]
Zgłoszenia do programu „Mieszkanie za remont”
Wpłynęły wnioski od pasażerów. Od 19 maja korekty w rozkładach kilku linii autobusowych