Powstaje szlak pieszo-rowerowy historycznym Traktem Kaliskim. O przecięciu trasy linią kolejową oraz budowie drogi od Rudy w stronę Wierzchlasa mówiono na sesji Rady Miejskiej w Wieluniu

7 godzin temu

Trwa budowa szlaku pieszo-rowerowego historycznym Traktem Kaliskim. Na tę inwestycję gminy Wieluń i Wierzchlas pozyskały dotację z Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027. Całkowita wartość projektu to ok. 7,3 mln zł, dofinansowanie z UE wyniosło ponad 6 mln 197 tys. zł.

Powstaje ok. 5 km ścieżka rowerowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą w postaci dwóch drewnianych wiat. Rowerzyści będą mogli korzystać z dedykowanej trasie aplikacji, a album turystyczny promujący powstały szlak rowerowy będzie stanowił kompendium wiedzy historycznej i wiadomości o trasie.

Pytanie mojej dotyczy budowy trasy rowerowej, popularnego Traktu Kaliskiego. Jak wiemy, ta budowa idzie bardzo ładnie, widać efekty. Jednak takie pytanie: czy mamy świadomość, iż docelowo będzie tam biegła, przecinała trasę, naszą ścieżkę rowerową linia kolejowa Wieluń-Chorzew, więc dojdzie do takich sytuacji, iż to dojedziemy sobie rowerem do gminy Wierzchlas, tam będzie nasyp i ewentualnie będzie brak możliwości komunikacji z gminą Wierzchlas, trzeba będzie wrócić. Jak widzimy, zostało też autopoprawką wrzucone nowe zadanie, to znaczy budowa drogi od Rudy w stronę Wierzchlasa. Można powiedzieć równolegle do tej ścieżki rowerowej. Fajne rozwiązanie pod warunkiem, gdy przyszłościowo można było by tą drogą dojechać do gminy Wierzchlas, ale tak jak wspomniałem, będzie to utrudnione, będzie to ślepa uliczka i czy to jest, aby najlepszy pomysł, żeby składać wniosek o dofinansowanie, dostać dofinansowanie w wysokości 200 tysięcy, zadanie całe warte 1,6 mln zł, wiem, iż może wzrosnąć dofinansowanie o kolejne 200 tys. zł, więc za 1,2 mln zł budujemy ślepą uliczkę 1,3 km. – mówił na jednej z ostatnich sesji radny Rady Miejskiej w Wieluniu Bartłomiej Panek, jednocześnie kierownik Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu.

Odpowiadając na pytanie pana radnego Panka, Trakt Kaliski i przerwanie ewentualnie przez Kolej. To przerwanie będzie miało miejsce na terenie gminy Wierzchlas, więc nie dotyczy, iż tak powiem bezpośrednio naszej inwestycji,
na pewno nie będzie ingerować w samą budowę ulicy Trakt Kaliski. Tam jest zaprojektowana jakaś sieć powiązań. Oczywiście ten główny ciąg niestety będzie przerwany, ale wzdłuż linii kolejowej też inwestor, czyli PKP-PLK
planuje drogi serwisowe, więc jest możliwość pewnego objazdu tej linii, ale nie satysfakcjonujemy, mamy głos, iż nie satysfakcjonuje to wszystkich mieszkańców, a sam ciąg niestety, o ile chodzi o ciąg rowerowy będzie przerwany na terenie gminy Wierzchlas, będzie trzeba korzystać z jakichś objazdów, o ile będziemy chcieli się do gminy Wierzchlas dostać. o ile chodzi o temat zasadności wydatkowania kwoty 1,3 mln zł z budżetu gminy wielu, ewentualnie kwoty 1,1 mln zł – wiadomo, iż to jest zadanie, aplikowaliśmy wniosek, ale czy będzie realizowane, to tutaj zależy od państwa radnych ta decyzja.
– wyjaśniał Maciej Preś, naczelnik wydziału Inwestycji i Rozwoju w Urzędzie Miejskim w Wieluniu.

Jeśli chodzi o wspomnianą drogę Trakt Kaliski – 10 lipca minął termin zgłoszeń dla firm zainteresowanych wykonaniem inwestycji. Zgłosiło się 10 podmiotów, wykonawca nie został jeszcze wyłoniony. Na czerwcowej sesji Rady Miejskiej zabezpieczono na ten cel 1,6 mln zł w budżecie gminy Wieluń na ten rok.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych dla zadania pn.: Przebudowa drogi gminnej nr 117535E „Trakt Kaliski”. Przebudowa drogi na odcinku o długości 1142,35m od drogi powiatowej 4515E, szerokość jezdni 5,00m., szerokość poboczy 0,50m.
Zakres rzeczowy zamówienia obejmuje:
– wykonanie nawierzchni z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowo-żwirowych,
– wykonanie poboczy,
– wykonanie zjazdów z nawierzchni bitumicznej,
– wykonanie odwodnienia z rur PP o średnicy 400mm,
– plantowanie terenów w pasie drogowym,
– wykonanie oznakowania pionowego i poziomego,
dostawa 2szt. tablic informacyjnych o wymiarach 1,20m x 0,80m o treści zgodnej z wytycznymi dotyczącymi znakowania Zadań dofinansowanych ze środków Województwa Łódzkiego wraz z montażem w miejscach wskazanych przez Inwestora. Projekt graficzny tablicy wymaga akceptacji Inwestora.

– czytamy w specyfikacji warunków zamówienia.

Fot. Urząd Miejski w Wieluniu

Idź do oryginalnego materiału