Szybsze pociągi, cichsza jazda i krótszy czas podróży – to efekty trwających prac na linii kolejowej Żywiec – Zwardoń. PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują aż 37 km torów w Beskidach, wykorzystując nowoczesny sprzęt i technologie.
Linia kolejowa Żywiec – Zwardoń: 37 km nowych torów
Na linii nr 139, pomiędzy Żywcem a Zwardoniem, trwa intensywna modernizacja infrastruktury kolejowej. Prace rozpoczęły się 9 czerwca i potrwają do 20 czerwca 2025 roku. W ramach inwestycji wymieniane są szyny, podkłady i nawierzchnia na łącznej długości ponad 37 kilometrów.
Zamiast klasycznych złączy szynowych stosowane są nowoczesne złącza spawane i zgrzewane. To rozwiązanie pozwala ograniczyć hałas, wibracje i poprawia komfort podróży. Po zakończeniu robót na trasę wjadą oczyszczarki tłucznia, a tory zostaną dokładnie wyregulowane i ustabilizowane.
Znaczący wzrost prędkości pociągów do Zwardonia
Modernizacja torów przyniesie realne zmiany w ruchu pasażerskim. Na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec maksymalna prędkość pociągów wzrośnie z 60–70 km/h aż do 140 km/h, z miejscowymi ograniczeniami do 110 km/h.
Na dalszym fragmencie – Węgierska Górka – Zwardoń – prędkość zwiększy się z obecnych 50 km/h do 70–80 km/h, a miejscami choćby do 90–100 km/h. Utrzymanie takich parametrów będzie jednak wymagać także modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym, która zostanie przeprowadzona w osobnym etapie.
Inwestycja krok po kroku
Projekt jest realizowany przy użyciu potokowej wymiany nawierzchni (technologia PUN), co pozwala prowadzić prace gwałtownie i bezpiecznie. Demontaż starych elementów i montaż nowych odbywa się sprawnie, zgodnie z harmonogramem. Dla pasażerów oznacza to nie tylko wygodniejsze podróże, ale też mniejsze oddziaływanie kolei na środowisko.
źródło: PKP PLK