
Nowa unijna perspektywa otworzyła możliwości inwestycyjne, w tym w zakresie infrastruktury rowerowej. A to kolejne kilometry dróg rowerowych i inwestycja, o której w Płocku mówiło się od wielu lat – powstanie kładki łączacej dwa brzegi Wisły wraz z dojazdami. Co najważniejsze, dzięki pozyskanemu dofinansowaniu niedługo się to ziści.
W długi majowy weekend wchodzimy z dobrymi informacjami. Płock znalazł się na czele listy rankingowej zawierającej projekty dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej i pieszej w ramach mobilności miejskiej, które uzyskały unijne dofinansowanie. Dobre wieści napłynęły w czwartek wieczorem.
– Zadzwoniła do mnie pani dyrektor Izabela Kamińska, która jest profesjonalna, ale także opanowana i spokojna. Tym razem była pełna radości. Mówi „panie prezydencie, mamy pieniądze na infrastrukturę rowerową”. Projekt, na który złożylismy wniosek w połowie ubiegłego roku, został oceniony najwyżej – w środę przekazywał dobre wieści Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, podczas biefingu dla prasy na pl. Książęcym.
Przypominał, iż na początku jego prezydentury w Płocku było zaledwie ok. 10-11 km dróg rowerowych. Pod koniec ub. r. rowerzyści mogli korzystać już z 75,6 km. Co więcej, w wyniku realizacji projektu w Płocku przybędzie kolejne 11 km dróg rowerowych. A gdzie dokładnie? O tym za chwilę.
Projekt pozwoli na wypełnienie luk w istniejącej infrastrukturze rowerowej. Jest też dodatkowy cel… – To popularyzacja jazdy na rowerach – uzupełnił Artur Zieliński, wieprezydent Płocka.
Najwięcej punków i największa kasa dla Płocka
„Rozwój infrastruktury mobilności indywidualnej na terenia miasta Płocka”, bo tak nazwano płocki projekt, z puli ponad 133 mln zł otrzymał blisko 67 mln zł dofinansowania (szacowana wartość całego projektu to ponad 78 mln 765 tys. zł).
Warto zaznaczyć, iż wśród pozostałych beneficjentów znalazł się m.in. powiat płocki.
Jak to było z pomysłem budowy kładki
Motyw budowy kładki przewijał się w interpelacjach radnych – tak było w przypadku Marcina Flakiewicza czy Darii Domosławskiej. Radna KO już w 2017 r. zwracała uwagę na „wąską przestrzeń do przemieszczania się rowerzystów i pieszych” na starym moście. Ówczesny wiceprezydent Płocka Jacek Terebus odpisał, iż dociążenie stalowej konstrukcji kratowniczej wymaga przeprowadzenia badań i obliczeń pozwalających na wprowadzenie dodatkowego obciążenia.
Temat kładki powrócił w kolejnym roku, kiedy starający się o reelekcję Andrzej Nowakowski zaproponował „Plan dla Płocka”. Tym samym kładka została umieszczona obok takich planowanych inwestycji, jak budowa stadionu czy sala koncertowa. Co więcej, w kontekście budowy kładki Nowakowski za przykład dawał stolicę: „Warszawa pokazała, iż jest to możliwe” – stwierdził wówczas. Na tamtym etapie koszt budowy opiewał na ok. 10 mln zł.
Po uzyskaniu reelekcji prezydent zapewniał, iż nie wycofał się z pomysłu. Liczył, iż uda się pozyskać unijne dofinansowanie wraz z konkursami już w nowej perspektywe budżetowej 2021-2027.
W lutym 2022 r. płoccy radni zostali poproszeni o zabezpieczenie 150 tys. zł na stworzenie programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), który miał być „pierwszym krokiem do wykonania kładki”. Wówczas prezydent Płocka opisywał obiekt jako lekką, kompozytową konstrukcję umieszczoną pod mostem. Wspomniane PFU miało umożliwić miastu staranie sie o zewnętrzne dofinansowanie, aby móc wykonać kładkę w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Jednocześnie pozwalało określić czy kładka zostanie przeznaczona wyłącznie dla rowerzystów, czy też posłuży również pieszym.
A jak ma być finalnie? Zadanie, na które własnie udało się pozyskać unijne dofinansowanie, dotyczy zaprojektowania i budowy kładki, a konkretnie powstania ciągu pieszo-rowerowego (R-21) o długości 995 m wraz z dojazdami (w praktyce część pod mostem to ok. 700 metrów).
– Kładka będzie na dole na tyle szeroka, iż pozwoli na komunikcję zarowno rowerzystom, jak i pieszym. Oprócz tego zostało uwzględnione miejsce widokowe dla tych, którzy będą chcieli zrobić kilka atrakcyjnych zdjęć panoramy Płocka – uzupełniał wiceprezydent w środę.
Rowerzyści będą poruszali się po grubym na 15 cm pomoście kompozytowym, który od części dla pieszych zostanie odgrodzony aluminiową balustradą. Całość ma również pełnić funkcję tarasu widokowego.
Postępowania przetargowego należy spodziewać się w ciagu dwóch miesięcy.
Pozostałe zadania z projektu
Budowa drogi rowerowej w ciągu ul. Bielska na odcinku od al. Jachowicza do ul. Narodowych Sił Zbrojnych w Płocku (trasa R-20).
1 398 m drogi dla rowerów
1 300 m drogi dla pieszych
Drogą rowerową dojedziemy również do mostu Solidarności. Jedno z zadań dotyczy budowy drogi wraz z drogą rowerową R-32 wzdłuż trasy Popiełuszki od ul. Wyszogrodzkiej, a także budowę przejazdu przez ul. Grabówka na most Solidarności.
1 550 m ciągu pieszo – rowerowego
67 m drogi dla pieszych
Droga rowerowa R-1 wzdłuż ul. Dobrzyńskiej i al. Kobylińskiego zostanie wydłużona o odcinek od ul. Łukasiewicza do ul. Gałczyńskiego.
1 300 m drogi dla rowerów
1 600 m drogi dla pieszych
Zmiany dotyczą również Podolszyc – powstanie droga rowerowa w ul. Czwartakow na odcinku od Supermarketu OBI do al. Jana Pawła II.
200 m drogi dla rowerów
153 m ciągu pieszo – rowerowego
74 m drogi dla pieszych
Na Radziwiu powstanią drogi rowerowe R60a i R65a w ulicach Kolejowa – Wąska -Dobrzykowska – Krakówka.
100 m drogi dla rowerów
500 m ciągu pieszo – rowerowego
Ponadto w celu zachowania ciągłości trasy rowerowej na 375 m powstanie ciąg pieszo-jezdny, a na 1 525 m ruch rowerowy będzie odbywał się po istniejącej jezdni z odpowiednim oznakowaniem.
Przebudowa/budowa dróg w zakresie budowy dróg rowerowych R-30 w ulicy Południowej-Słoneczna (do Górnej) – Miła (istniejąca) – Widok do Norbertańskiej.
720 m drogi dla rowerów
283 m ciągu pieszo – rowerowego
250 m drogi dla pieszych
Ponadto w celu zachowania ciągłości trasy rowerowej na 125 m powstanie ciąg pieszo-jezdny, a na 172 m ruch rowerowy będzie odbywał się po istniejącej jezdni z odpowiednim oznakowaniem.
Przebudowa drogi w zakresie budowy drogi rowerowej R-17 w ulicy Grabówka.
400 m ciągu pieszo – rowerowego
Przebudowa ul. Góry, drogi powiatowej nr 5206W i ul. Kutnowskiej DK62, w zakresie budowy drogi rowerowej (Rowerem przez Góry).
150 m drogi dla rowerów
300 m ciągu pieszo – rowerowego
427 m drogi dla pieszych
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 564 (DW564) od km 0+583 do km 0+735 wraz z rozbudową mostu na rzece Brzeźnicy w km 0+673 DW564 w Płocku (ul. Szpitalna) droga rowerowa nr R-13b. Innymi słowy na mostku nad Brzeźnicą będzie droga dla rowerzystów.
80 m drogi dla rowerów
124 m drogi dla pieszych
Niemal tysiąc stojaków na rowery
Oprócz powyższych zadań w projekcie uwzględniono ustawienie na terenie miasta 971 stojaków na rowery, w tym ponad 680 zadaszonych.
Na początek kładka
Do dokończenia jest krótki odcinek na ul. Góry. Niebawem ruszą przetargi, w tym na początek ten obejmujący powstanie kładki i połączeń istniejących dróg rowerowych z nowym obiektem. Pozostałe zadania, z wyjątkiem jednego, zostaną wrzucone do drugiej przetargowej paczki. Wspomnianym wyjątkiem będzie tu zadanie dotyczące mostu nad Brzeźnicą – tu spodziewajmy się osobnego przetargu.
– Zakładamy, iż ogłosimy postępowania w ciągu czterech, pięciu miesięcy, aby zgodnie z konkursem móc zrealizować te zadania do końca 2027 r. – dodał wiceprezydent Zieliński.