Brak świadków uniemożliwia ukaranie nielegalnych taksówkarzy
Nielegalni taksówkarze, którzy powinni ponieść odpowiedzialność karną za swoją działalność, unikają skazania z powodu braku kluczowego dowodu – zeznań pasażerów. Jak wynika z materiału śledczego starszego reportera „Phileleftheros”, Fanisa Makridesa, śledczy regularnie składają wnioski o rejestrację spraw w sądach, ale bez najistotniejszego elementu: zeznań od klientów tych nieautoryzowanych kierowców.
Bez tych świadków sprawy rozpadają się w sądach, co umożliwia pirackim taksówkom kontynuowanie nielegalnej działalności bez konsekwencji. Powtarzające się niepowodzenia w dochodzeniu do wyroków są dokładnie udokumentowane w korespondencji między Służbą Prawną a Policją.
Jak ujawniono problem
Cała sprawa trafiła do Służby Prawnej w marcu, po wniosku oskarżonego, który brał udział w sprawie dotyczącej nielegalnego wykorzystywania pojazdu do płatnego transportu pasażerów.
Prokurator państwowy zajmujący się sprawą przygotował memorandum do policji 14 marca, wskazując na luki w dochodzeniach.
W memorandum stwierdzono, iż wiele takich przypadków – dotyczących używania pojazdu do przewozu pasażerów za opłatą – jest rejestrowanych w sądach rejonowych w całym kraju. Podkreślono, iż przed podjęciem decyzji o oskarżeniu, śledczy powinni przeprowadzić dokładne badanie, aby wykazać, iż przewóz pasażera przez nielegalnego taksówkarza ma charakter komercyjny lub przedsiębiorczy.
W wyniku tych analiz okazało się, iż nie można tego udowodnić bez zeznań pasażerów, którzy muszą złożyć przysięgłe oświadczenia, iż zapłacili za transport.
Brak świadków – brak sprawy
Prokurator państwowy, który opracował memorandum, wyraźnie zaznaczył, iż o ile nie uda się znaleźć pasażera, sprawa nie powinna być kierowana do postępowania karnego, ponieważ ryzyko jej oddalenia z powodu braku dowodów jest zbyt wysokie.
Działania policji w połowie kwietnia
Na podstawie tych wskazówek, policja poinformowała swoich funkcjonariuszy, aby ci nie składali wniosków o postępowanie karne bez zapewnienia zeznań pasażerów.
Ostateczna decyzja
Po zakończeniu śledztwa w sprawie, odpowiedni akt wraz z rekomendacją śledczego zostaje przekazany do Służby Prawnej. Ostateczna decyzja o wszczęciu lub odmowie postępowania karnego należy do Prokuratora Generalnego.
Protesty profesjonalnych taksówkarzy
Zgodnie z zeznaniami przedstawicieli zawodowych taksówkarzy złożonymi w parlamencie w zeszłym miesiącu, aż pięć na siedem taksówek na Cyprze działa nielegalnie.
Zgodnie z przepisami Prawa o Regulacji Ruchu Drogowego z 1982 roku (9/1982), licencje na transport pasażerów są przyznawane „do przewozu pasażerów w miastach lub na wsi w celach komercyjnych” oraz „do przewozu pasażerów międzymiastowych za opłatą”.
Zarejestrowani profesjonalni taksówkarze regularnie krytykują „piractwo”, odnosząc się głównie do nielegalnego świadczenia usług transportowych przez osoby i firmy działające bez licencji. Coraz częściej osoby prywatne wykorzystują swoje samochody do transportu turystów lub mieszkańców, często za pośrednictwem platform internetowych lub mediów społecznościowych.

Nielegalne transfery – także wśród Polaków
Niestety, również wielu Polaków angażuje się w nielegalne transfery z lotnisk do miejsc pobytu turystów. Na popularnych grupach internetowych można znaleźć liczne ogłoszenia w tej sprawie, a turyści często korzystają z tych usług. Co ciekawe, bardzo często tego typu transfery realizowane są starymi samochodami, a niemal zawsze bez tabliczki ΛΔX lub TAXI, co czyni je całkowicie nielegalnymi. O problemie z tabliczkami pisaliśmy już wcześniej w artykule: Obowiązkowa tabliczka ΛΔX.
Nieuczciwa konkurencja i zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów
Taksówkarze zawodowi zwracają uwagę na fakt, iż nielegalni kierowcy działają bez odpowiednich kontroli, co może stanowić zagrożenie dla pasażerów, którzy nie są odpowiednio sprawdzani ani ubezpieczeni. Ponadto, nielegalni kierowcy nie ponoszą takich kosztów jak profesjonalni taksówkarze, którzy muszą przechodzić ścisłe kontrole i utrzymywać licencje.
Zawodowi taksówkarze organizowali protesty, podkreślając, iż nieuczciwa konkurencja narusza ich dochody i bezpieczeństwo pasażerów.
Zeznania z 10 kwietnia
Podczas przesłuchania w Komisji Transportu Parlamentu 10 kwietnia przedstawiciel związku zawodowego taksówkarzy podał przykład kierowcy, który potrącił pieszego na przejściu dla pieszych i przez cały czas świadczył usługi transportowe.
Zgłoszono także, iż niektórzy nielegalni kierowcy używają narkotyków przed nielegalnym transportowaniem pasażerów, a także oskarżono policję o zaniedbanie w ściganiu skarg związanych z tą działalnością.

FAQ
Jakie problemy związane z nielegalnymi taksówkami występują na Cyprze?
Nielegalni taksówkarze działają bez licencji, tworząc nieuczciwą konkurencję i stanowiąc zagrożenie dla pasażerów, którzy nie są odpowiednio sprawdzani ani ubezpieczeni.
Jakie działania podejmują zawodowi taksówkarze?
Taksówkarze zawodowi organizują protesty i apelują o surowsze kontrole oraz usunięcie nielegalnych kierowców, którzy naruszają ich dochody i bezpieczeństwo pasażerów.
Co z oszustwami ubezpieczeniowymi w przypadku pirackich taksówek?
Nielegalni kierowcy często nie są ubezpieczeni, a pasażerowie mogą mieć problem z odzyskaniem odszkodowania w przypadku wypadku, co zwiększa ryzyko dla podróżujących.