Od 1 stycznia 2026 roku OT Port Świnoujście znacznie ograniczy teren dzierżawiony od Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. To efekt podpisanego właśnie aneksu do wieloletniej umowy, obowiązującej od 1994 roku. Zmiany wpisują się w zapowiedziany przez spółkę plan optymalizacji kosztów i dostosowania działalności do realnych potrzeb rynku.
Powierzchnia dzierżawy zostanie zmniejszona aż o około 40 procent – z dotychczasowych 724 tysięcy metrów kwadratowych do około 439 tysięcy. Zmiana obejmie m.in. rejon Nabrzeża Górników, wybrane place składowe, budynki oraz elementy infrastruktury torowej i przeładunkowej. Część zmian wejdzie w życie już od początku 2026 roku, a reszta – w tym infrastruktura kolejowa – od lipca 2026 roku.
Jak podkreśla zarząd OT Logistics, do którego należy portowa spółka, zmniejszenie terenu nie oznacza ograniczenia działalności. Terminal przez cały czas będzie w stanie przeładowywać około 5 milionów ton ładunków rocznie – to ponad dwukrotnie więcej niż w 2024 roku, kiedy obsłużono około 2 miliony ton. Celem zmian jest redukcja kosztów stałych bez utraty zdolności operacyjnych.
Według szacunków spółki, dzięki podpisanemu aneksowi i wynikającym z niego oszczędnościom, roczne koszty działalności OTPŚ spadną o ponad 20 milionów złotych.
Zmiany wymuszą jednak korekty w planach inwestycyjnych. Spółka przyznaje, iż realizacja zapowiedzianej wcześniej rozbudowy terminala paliwowego w Świnoujściu wymaga w tej chwili przeprojektowania – zwłaszcza pod kątem nowej lokalizacji inwestycji. Prace nad tymi modyfikacjami już trwają.
W związku z całym procesem OT Logistics zapowiada przegląd i możliwą aktualizację swojej strategii rozwoju do 2026 roku. Jak zapewnia zarząd, mimo zmian firma nie rezygnuje z dalszego inwestowania w Świnoujściu, ale chce działać oszczędniej i bardziej elastycznie.