Prace budowlane przy budowie obwodnicy Morawicy przekroczyły półmetek.
Na pierwszych fragmentach trasy głównej w ciągu drogi krajowej nr 73 ułożona została warstwa podbudowy. Równocześnie z robotami ziemnymi, pracami przy nasypach i wykopach, wykonywane są pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej pod kolejne warstwy nawierzchni – wiążącą i ścieralną. Widoczny jest nie tylko ślad przyszłej obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej, ale także dwóch rond – na początku i na końcu odcinka.
Gotowe są konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych, czyli podziemnego przejścia dla pieszych na początkowym odcinku, trzech mostów nad strumykiem w Łabędziowie oraz wiaduktu nad drogą powiatową.
W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym jedna prawie półkilometrowa nad Czarną Nidą. Zakończyły się roboty przy fundamentach oraz podporach. Teraz odbywa się budowa mostu. Polega ona na deskowaniu i betonowaniu kolejno, jeden po drugim, segmentów konstrukcji nośnej bez podparcia rusztowaniami ustawionymi na gruncie. Proces ten powtarza się segment po segmencie z użyciem specjalnych przesuwnych urządzeń. Na dwujezdniowych estakadach trzeba wykonać łącznie 232 segmenty nawisowe. Zakończenie estakady planowane jest w I kwartale 2026 r.
Trasa o długości 4,4 km biegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga ruchu przyspieszonego, która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda.
Pierwszy, ponad czterokilometrowy odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu w przyszłym roku II etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów.






