
Minął rok od rozpoczęcia budowy drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Prace stają się coraz bardziej zaawansowane. W ostatnim czasie na pierwszych fragmentach trasy głównej, będącej częścią drogi krajowej nr 73, położono już pierwszą warstwę asfaltu.
Prace na budowie realizowane są równolegle na kilku odcinkach. Oprócz robót ziemnych, tworzenia nasypów i wykopów, wykonywane są już pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej. W ten sposób powstają fundamenty pod kolejne warstwy nawierzchni: wiążącą i ścieralną. Coraz wyraźniej widać przebieg przyszłej obwodnicy oraz zarys dwóch rond, które powstaną na początku i końcu odcinka.
Na budowie powstały już konstrukcje nośne pięciu obiektów mostowych. Wśród nich znajdują się: podziemne przejście dla pieszych, trzy mosty nad strumieniem w Łabędziowie oraz wiadukt nad drogą powiatową.
W ramach inwestycji powstają również dwie estakady. Jedna z nich, licząca prawie pół kilometra, będzie najdłuższą estakadą na drogach krajowych w województwie świętokrzyskim. Na obu estakadach zakończono już prace przy fundamentach i podporach. w tej chwili trwa wykonywanie ustroju nośnego metodą nawisową. Polega ona na betonowaniu kolejnych segmentów konstrukcji „w powietrzu”, bez podparcia rusztowaniami. Ten zaawansowany proces, powtarzany segment po segmencie, wymaga wykonania łącznie 232 segmentów nawisowych. Postęp tego etapu to około 30 procent, a jego zakończenie jest planowane na pierwszy kwartał 2026 roku.
Obwodnica jest realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Trasa o długości 4,4 km stanowi drugi etap inwestycji i będzie przedłużeniem już istniejącego odcinka DK73. Nowa dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) ominie Morawicę i Wolę Morawicką od wschodu. Na końcach odcinka powstaną ronda, które włączą nową trasę do istniejącej DK73.
Wśród obiektów inżynierskich, oprócz wspomnianej już estakady nad Czarną Nidą, powstaje także druga, licząca około 330 m, nad rzeką Morawką. Co więcej, wszystkie te obiekty pełnią również funkcję przejścia dla zwierząt.
Pierwszy odcinek obwodnicy o długości ponad 4 km oddano do użytku w 2022 roku. Po zakończeniu drugiego etapu w przyszłym roku cała obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa trasa znacznie usprawni ruch na obciążonym odcinku DK73, który łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Dzięki temu skrócą się czasy przejazdu zarówno dla ruchu tranzytowego, jak i dla mieszkańców dojeżdżających do stolicy województwa. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Źródło: GDDKiA
- obwodnica
- GDDKiA
- obwodnica morawicy
- roboty drogowe
- DK73
- Morawica