Nowy wiadukt na Strzeszynie gotowy. Koniec z czekaniem przed szlabanami

5 godzin temu

Wiadukt to pierwszy z dwóch obiektów, które mają usprawnić komunikację w północno-zachodnim rejonie Poznania. Powstał nad linią kolejową nr 354, łączącą Poznań z Piłą. Dzięki niemu przejazd przez tory stanie się bezkolizyjny, co przełoży się na płynniejszy i bezpieczniejszy ruch.

– Dziękujemy poznaniakom za cierpliwość. Prace trwały od wiosny ubiegłego roku i właśnie nadszedł moment, by udostępnić pierwszy z dwóch wiaduktów. Już niebawem zniknie też druga przeszkoda, jaką jest przejazd kolejowy na ul. Lutyckiej – zapowiada prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak.

Nowy układ drogowy i rondo

Wraz z wiaduktem otwarta zostaje także nowa trasa ul. Golęcińskiej oraz rondo, które połączy ją z ulicami Podolańską i Wojska Polskiego. Zmodernizowano również ul. Podolańską – od Lutyckiej do nowego ronda – oraz przebudowano odcinek ul. Szczawnickiej. Nowa infrastruktura drogowa uwzględnia chodniki i drogi rowerowe, których dotąd w tym rejonie brakowało. Całość inwestycji wymagała także przeprowadzenia prac podziemnych, m.in. przebudowy sieci instalacyjnych.

Lutycka następna w kolejce

Zaraz po otwarciu wiaduktu na Golęcińskiej, ekipy budowlane przeniosą się na ul. Lutycką, gdzie powstaje druga przeprawa nad torami. Na tym etapie konieczne będzie czasowe zamknięcie ulicy – odcinek między cmentarzem a skrzyżowaniem z ul. Hezjoda zostanie wyłączony z ruchu 28 czerwca, po zakończeniu roku szkolnego, by zminimalizować utrudnienia.

Na czas zamknięcia wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu. Kierowcy będą korzystać z objazdów m.in. przez ul. Strzeszyńską, Koszalińską, nowe rondo przy ul. Podolańskiej oraz ul. Wojska Polskiego. Alternatywne trasy wytyczono także dla kierunku zachodniego – pojazdy zostaną przekierowane przez ul. Witosa, Niestachowską i św. Wawrzyńca. Ul. Szczawnicka na razie pozostanie nieprzejezdna, jednak dostępna będzie ul. Podolańska.

Zmiany w komunikacji autobusowej

Z nową infrastrukturą wiążą się również zmiany w trasach autobusów. Od 17 czerwca (a dla nocnych linii już od nocy z 16 na 17 czerwca) inaczej pojadą autobusy linii 160, 164, 170, 195, 216, 226, 835, 836 i 837. Nowy wiadukt stanie się częścią ich codziennej trasy, co pozwoli na sprawniejszą obsługę Strzeszyna i okolic. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.

Po torach nad torami

Nowa przeprawa to nie tylko ulga dla kierowców. Powstająca infrastruktura uwzględnia potrzeby pieszych i rowerzystów. Przy ul. Lutyckiej budowana jest kładka, która połączy oba brzegi torowiska. Mieszkańcy zyskają dzięki niej wygodny dostęp do terenów zielonych i fortów oraz łatwiejsze dojście do osiedli mieszkaniowych.

Zmodernizowane zostało także rondo u zbiegu ul. Koszalińskiej i Literackiej – wcześniej tymczasowe, dziś w pełni funkcjonalne i bezpieczne, również dla pieszych i rowerzystów.

Finał w 2025 roku

Cała inwestycja prowadzona jest przez spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie we współpracy z PKP PLK. Jej zakończenie zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku. Po jego zakończeniu Poznań zyska nowoczesną i bezkolizyjną komunikację w ważnym rejonie miasta – w zgodzie z potrzebami mieszkańców i rosnącym natężeniem ruchu.

Idź do oryginalnego materiału