Port Limassol jako centrum transportowe bez odpowiedniej infrastruktury
Nowy port w Limassol gwałtownie stał się codziennym przypomnieniem o zaniedbaniu Cypru w zapewnieniu obywatelom podstawowych udogodnień publicznych. Poza ruchem w porcie i centrum wycieczkowców, obszar funkcjonuje nie tylko jako przystanek autobusowy, ale także jako centralne terminale transportowe, z których rozpoczynają i kończą swoje trasy autobusy międzymiastowe z wszystkich większych miast na wyspie.
Codziennie dziesiątki osób korzystają z tego miejsca, aby podróżować, pracować, spacerować, ćwiczyć, a choćby uczyć się jazdy w pobliskim parkingu. Mimo ciągłego użytkowania, podstawowa infrastruktura pozostaje niewystarczająca. Toalety są zamknięte, chyba iż przypłyną statki wycieczkowe, a jedyny kiosk jest otwarty tylko wówczas. Mieszkańcy, w tym osoby starsze, pracownicy i osoby z niepełnosprawnościami, muszą radzić sobie bez dostępu do wody, schronienia lub urządzeń higienicznych.
Problemy z dostępem do toalety
W jednej z sytuacji osoba z problemami mobilności została zmuszona do proszenia o pozwolenie na skorzystanie z przenośnej toalety, która zwykle jest zamknięta i przeznaczona tylko dla personelu. Toaleta ta była w złym stanie, bez papieru toaletowego, bez możliwości czyszczenia i niedostosowana do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich.
Michel V Christensen, dyrektor ds. regulacji portu, wyjaśnia, iż od 2017 roku trzy prywatne firmy zarządzają kluczowymi operacjami w porcie, co rodzi pytania dotyczące roli firm prywatnych w zapewnianiu usług publicznych oraz dlaczego gmina Limassol nie zadbała o odpowiednie udogodnienia.
Kto zarządza portem?
Eurogate zarządza terminalem kontenerowym, DP World obsługuje zarówno terminal ogólny, jak i terminal wycieczkowy, a P&O Maritime dostarcza usługi morskie, takie jak holowanie i pilotowanie. „W 2016 roku rząd rozpoczął komercjalizację portu, aby poprawić operacje i wprowadzić międzynarodową wiedzę” – mówi Anthimos Christodoulides, dyrektor generalny Cypryjskiej Agencji Portowej (CPA).
„Był to strategiczny krok w celu modernizacji naszej infrastruktury morskiej i przyciągnięcia inwestycji długoterminowych”, dodaje.
Brak odpowiednich udogodnień publicznych
DP World w partnerstwie z G.A.P. Vassilopoulos uzyskał 25-letnią koncesję na terminale ładunkowe i wycieczkowe, a P&O Maritime otrzymało 15-letnią umowę na usługi morskie. Cypr otrzymał 10 milionów euro z góry, a w przyszłości spodziewane są wpływy rzędu 1,9 miliarda euro.
Christensen dodaje, iż terminal jest regulowany przez międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa portów i obiektów morskich (ISPS), który ogranicza dostęp do pasażerów i uprawnionych pracowników.
„Kiedy nie ma statku wycieczkowego, terminal pozostaje zamknięty z powodów bezpieczeństwa” – mówi.
Przystanek autobusowy a terminal wycieczkowy
Xenophon Andreotis, prezes rady Intercity Buses, wyjaśnia, iż chociaż autobusy międzymiastowe korzystają z lokalizacji w porcie Limassol, to miejsce obok terminalu wycieczkowego nie jest oficjalnym przystankiem Intercity.
„To zwykły przystanek autobusowy, jak setki innych na wyspie” – mówi.
Andreotis wyjaśnia, iż prawa do gruntu i użytkowania portu Limassol należą do CPA i DP World. Wszelkie infrastruktury otaczające terminal, w tym chemiczne toalety – które nie są dostępne dla publiczności – zostały dostarczone przez operatorów portu.
Problemy z dostępem dla pasażerów z niepełnosprawnościami
W odniesieniu do pasażerów z niepełnosprawnościami, Andreotis zauważa, iż autobusy Intercity w pełni spełniają krajowe normy dostępności. Wskazuje także, iż 200 metrów od terminalu znajduje się zabezpieczony depot, który służy tylko Intercity, ale nie jest dostępny dla publiczności.
DP World Limassol powtarza, iż jego odpowiedzialność obejmuje jedynie obsługę terminalu wycieczkowego.
„Nie otrzymaliśmy oficjalnej skargi w sprawie opisanej przez Ciebie sytuacji” – mówi firma.
Propozycje Ministerstwa Transportu
Ministerstwo transportu, reprezentowane przez głównego inżyniera Steliosa Zervosa, broni tej organizacji, podkreślając, iż ograniczony dostęp jest zgodny z międzynarodowymi przepisami bezpieczeństwa. Zervos dodaje, iż publiczność może korzystać z alternatywnych infrastruktury, choć nie wskazuje, gdzie dokładnie znajdują się te udogodnienia i czy spełniają one wymogi dostępności.
Zervos potwierdza również, iż toalety wewnątrz hali pasażerskiej służą kierowcom taksówek i autobusów podczas przybycia statków wycieczkowych, ale nie są dostępne dla pasażerów autobusów. Gdy nie ma statku, dostępna jest tylko jedna przenośna toaleta, za którą odpowiedzialne jest DP World.

FAQ
Jakie problemy występują w porcie Limassol?
Port Limassol boryka się z brakiem podstawowych udogodnień publicznych, takich jak toalety czy schronienie, które są dostępne tylko podczas przypływu statków wycieczkowych.
Kto odpowiada za infrastrukturę w porcie Limassol?
Za zarządzanie portem odpowiadają prywatne firmy, takie jak DP World i Eurogate, natomiast gmina Limassol nie zapewnia wystarczających udogodnień dla pasażerów.
Co proponuje Ministerstwo Transportu?
Ministerstwo transportu sugeruje korzystanie z alternatywnych rozwiązań, jednak brak jest jednoznacznych wskazówek dotyczących dostępnych i odpowiednich udogodnień publicznych.