Na celowniku brak odpoczynku i nielegalna organizacja pracy kierowców
Parlament Cypru jednomyślnie zatwierdził zmiany w ustawie o czasie pracy i odpoczynku kierowców. Celem jest dostosowanie lokalnych przepisów do unijnych norm oraz wprowadzenie kar za nowe, poważne naruszenia – szczególnie te, które mogą prowadzić do wypadków lub zakłócać konkurencję w transporcie drogowym.
Nowe przepisy określają m.in. maksymalne dzienne i tygodniowe limity prowadzenia pojazdów, minimalne przerwy, wymagania dotyczące tygodniowego odpoczynku oraz obowiązek rejestrowania aktywności kierowców dzięki tachografów.
Pracodawca musi umożliwić powrót kierowcy do bazy
Jedną z kluczowych zmian jest dodanie do katalogu naruszeń sytuacji, w których firma transportowa nie organizuje pracy kierowców w sposób umożliwiający im powrót do bazy lub miejsca zamieszkania. Takie uchybienie zostało uznane za bardzo poważne naruszenie i będzie surowo karane.
Podobnie poważnie traktowane będą:
- brak tygodniowego odpoczynku poza kabiną pojazdu,
- brak odpowiedniego zrekompensowania odpoczynku po dwóch skróconych tygodniach,
- niepokrycie przez pracodawcę kosztów zakwaterowania podczas odpoczynku.
Przewidziano także kary za błędy w obsłudze tachografu: nieprawidłowe oznaczenia kraju rozpoczęcia lub zakończenia pracy, brak wpisu o przekroczeniu granicy czy nierejestrowanie odpoczynków w systemie.
Wypowiedź przewodniczącego komisji
Andreas Kafkalias, przewodniczący parlamentarnej Komisji ds. Pracy, podkreślił, iż zmiany te są konieczne, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i podróżnych:
– Nowelizacja uwzględnia nowe kategorie naruszeń, które wynikają z postępującej cyfryzacji i automatyzacji. Dzięki niej możliwa będzie skuteczniejsza kontrola nad przestrzeganiem przepisów dotyczących odpoczynku i czasu pracy – zaznaczył.
Polski kontekst
Zbliżone przepisy obowiązują także w Polsce – zwłaszcza po wdrożeniu unijnego Pakietu Mobilności. Polskie firmy transportowe muszą już dziś zapewniać kierowcom możliwość regularnego powrotu do kraju oraz przestrzegać zasad odpoczynku poza kabiną. Ich łamanie grozi wysokimi mandatami i utratą dobrej reputacji przewoźnika.
Na forach i w grupach zawodowych polscy kierowcy często dzielą się doświadczeniami związanymi z presją ze strony pracodawców i brakiem realnych warunków do odpoczynku. Cypryjska nowelizacja pokazuje, iż kontrole w tym zakresie będą coraz surowsze także na południu Europy – w tym wobec firm działających sezonowo lub prowadzących przewozy między UE a Cypru.
FAQ
Czy zmiany dotyczą tylko cypryjskich firm?
Nie – nowe przepisy będą stosowane wobec wszystkich firm działających na terenie Cypru, także zagranicznych.
Co grozi za brak zapewnienia odpoczynku kierowcom?
Kary administracyjne – w zależności od rodzaju naruszenia mogą być uznane za poważne lub bardzo poważne.
Czy nowe przepisy obowiązują już teraz?
Tak – parlament przyjął je jednogłośnie, a rząd zobowiązał się do ich natychmiastowego wdrożenia w ramach harmonizacji z unijną dyrektywą.