Dziewięć miesięcy ma potrwać budowa ścieżki rowerowej, która połączy największe świdnickie osiedle ze śródmieściem. Właśnie rozpoczęto poszukiwania firm, które podejmą się tego zadania.
O utworzeniu trasy rowerowej łączącej Osiedle Młodych z centrum mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia rowerowego prowadzącego z Osiedla Młodych do centrum. Wstępna koncepcja zakładała, iż trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu ulic Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich i Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej. W późniejszych latach ustalono, iż ścieżka zakończy się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego, łącząc się z istniejącą tam infrastrukturą rowerową.
We wrześniu 2021 roku zlecono przygotowanie projektu nowej trasy rowerowej, natomiast pod koniec sierpnia 2024 roku starosta świdnicki wydał zezwolenie na realizację inwestycji. Z kolei we wrześniu 2024 roku poinformowano, iż Świdnica otrzymała z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 dotację w wysokości 5,67 mln zł na budowę ponad 3 kilometrów nowych tras rowerowych. Finansowe wsparcie przyznano na realizację czterech zadań rowerowych, w tym właśnie na budowę trasy łączącej Osiedle Młodych z centrum.
7 października ogłoszono przetarg na wykonanie nowej ścieżki o długości około 1,37 km, przebudowę znajdujących się przy trasie chodników, zjazdów, zatok autobusowych, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji świetlnej, a także budowę zatoki postojowej dla samochodów osobowych przy ul. Ofiar Oświęcimskich, na wysokości w tej chwili istniejącego odcinka ścieżki rowerowej. Inwestycję postanowiono połączyć z dodatkowym zadaniem w postaci budowy nowych przystanków autobusowych na ulicy Prądzyńskiego, blisko skrzyżowania z ulicą Wyszyńskiego i wejścia do kościoła pw. NMP Królowej Polski. Z postulatem utworzenia w tym miejscu przystanków wielokrotnie zwracał się do władz miasta radny Andrzej Ora. Firmy zainteresowane realizacją wymienionych prac poznamy najwcześniej 23 października 2025 roku. Wybrany w postępowaniu wykonawca będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wartość całego zamówienia szacowana jest na ponad 3 mln 359 tys. złotych.
Jak ma przebiegać nowa trasa rowerowa? Ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych, prowadząc dalej wzdłuż ulicy Ofiar Oświęcimskich po jej północnej stronie, a następnie prowadząc do skrzyżowania ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego – rozwidlając się i umożliwiając z jednej strony wjazd do Parku Młodzieżowego, a z drugiej przebiegając na drugą stronę ulicy Sikorskiego i łącząc się z istniejącą tam ścieżką.
Przebieg nowej ścieżki rowerowej – projekt docelowej organizacji ruchu (mat. UM Świdnica):
odcinek wzdłuż ulic Wyszyńskiego i Riedla:
rejon skrzyżowania ulic Riedla, Zamenhofa i Ofiar Oświęcimskich:
odcinek wzdłuż ulicy Ofiar Oświęcimskich:






































































/mn/
fot. Mariusz Ordyniec