Od września 2024 do czerwca 2025 r. w PBP Książnicy Pedagogicznej w Kaliszu prowadzony był projekt „Niepełnosprawność niejedno ma imię”. Był to cykl 4 lekcji poświęconych różnym rodzajom niepełnosprawności, w tym barierom architektonicznym, niewidomym i niesłyszącym. W projekcie wzięli udział: klasa II b ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Kaliszu i klasy VII i VIII ze Szkoły Podstawowej w Jankowie Pierwszym.
Pierwsze zajęcia wprowadziły dzieci i młodzież w świat niepełnosprawności. Przedstawiony został podczas nich także savoir vivre w stosunku do osób niepełnosprawnych. Przeczytaliśmy opowiadanie „Wehikuł do zadań specjalnych” ukazujący dostęp do instytucji publicznych z punktu widzenia osoby na wózku.
Drugie zajęcia wprowadzały w świat osób niewidomych, w tym: ich porozumiewanie się ze światem zewnętrznym , pisanie i czytanie. Jedna godzina zajęć poświęcona została na warsztaty pisma Braille`a, podczas których uczniowie podpisywali się i pisali teksty. Uczestnicy zajęć mieli także okazję obejrzeć książkę pisaną alfabetem Braille`a.
Trzecie zajęcia nawiązywały do osób niedosłyszących i głuchych oraz wprowadzały w świat polskiego języka migowego. Gościem była p. Jolanta Szymańska, która przybliżyła uczniom zagadnienia związane z utratą słuchu i składające się na to przyczyny. Uwrażliwiała sposób np. słuchania głośno muzyki, który może przyczynić się do powstania w wieku dojrzałym niedosłuchu. Poprowadziła także warsztaty polskiego języka migowego, które miały zachęcić słuchaczy do poznania podstawowych pojęć, tak, aby w razie potrzeby móc się porozumieć z osobą głuchą.
Na koniec podsumowaliśmy zdobytą wiedzę na temat niepełnosprawności i etykiety savoir vivre. Uczniowie klasy II zapoznali się także z wystawą ciekawostek na temat książki.
W maju odbyły się zajęcia z okazji Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych, podczas których dzieci z klasy III a Szkoły Podstawowej nr 16 zapoznały się z rodzajami niepełnosprawności i etykietą savoir vivre osób niepełnosprawnych. Zwiedziły także bibliotekę w nietypowy sposób – poszukując elementów przystosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Mamy nadzieję, iż zdobyta wiedza umożliwi łatwy kontakt z osobami niepełnosprawnymi i pozwoli udzielić im niezbędnej pomocy.
Dziękujemy i zapraszamy do współpracy przy następnych projektach.