Narodowe Centrum Polskiej Piosenki obchodzi jubileusz

opowiecie.info 1 tydzień temu

25 kwietnia 2025 roku przypada 35-lecie Narodowego Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. Rozmowa z Rafałem Poliwodą – dyrektorem NCPP

Dyrektor Narodowego Centrum Polskiej Piosenki Rafał Poliwoda

Rozmawia Patrycja Dorosiewicz

Czym jest Narodowe Centrum Polskiej Piosenki?
Jest to miejsce z długą i piękną historią, przeznaczone dla wszystkich, niezależnie od wieku i płci, czy upodobań muzycznych. Tu ciągle gra muzyka.

Dlaczego rok jubileuszowy jest wyjątkowy dla NCPP?
Jest dla nas czasem wyjątkowym, pełnym podsumowań i planów na przyszłość. To okazja do świętowania 35-lecia działalności instytucji. W tym szczególnym roku chcemy przede wszystkim podkreślić rolę NCPP jako miejsca, które wokół muzyki łączy pokolenia.

Jakie przedsięwzięcia są planowane w związku z 35-leciem?
Chcemy w jubileuszowym roku zaznaczyć naszym odbiorcom, iż NCPP cały czas się rozwija i tak jak dotychczas będzie służyło mieszkańcom Opola i Opolszczyzny. W planach mamy działania, które przypomną historię instytucji, począwszy oczywiście od Miejskiego Ośrodka Kultury do przekształcenia w Narodowe Centrum Polskiej Piosenki. Zamierzamy sięgnąć do archiwalnych materiałów i podzielić się nimi. Wspomnieć osoby, ważne
i związane z tym miejscem. Przygotowujemy m.in. piknik rodzinny, aby świętować wspólnie z naszymi najmłodszymi odbiorcami.

Jak Narodowe Centrum Polskiej Piosenki rozwijało się na przestrzeni tych 35-lat?
Historia Narodowego Centrum Polskiej Piosenki rozpoczyna się 25 kwietnia 1990 roku, kiedy to zainicjowano działalność Miejskiego Ośrodka Kultury. Początkowo nasza instytucja mieściła się przy ulicy Targowej
i koncentrowała się na współpracy z plastykami, teatrologami oraz organizacji warsztatów dla różnych grup wiekowych. Z biegiem czasu, część działań edukacyjnych została przeniesiona do struktur Młodzieżowego Domu Kultury, a Miejski Ośrodek Kultury zaczął ewoluować w kierunku organizacji wydarzeń muzycznych, co jest naszą główną działalnością do dziś. Konsekwencją tej zmiany było przeniesienie siedziby do Amfiteatru Tysiąclecia.
Ważnym etapem był generalny remont sali kameralnej, która została przekształcona w nowoczesną przestrzeń koncertową, z doskonałą akustyką i zapleczem technicznym. Kolejnym przełomowym momentem był remont amfiteatru 14 lat temu, co znacząco wpłynęło na jakość i możliwości organizowanych przez nas wydarzeń. Te najważniejsze inwestycje pozwoliły nam stworzyć miejsce, które spełnia najwyższe standardy i jest idealne do organizacji różnorodnych wydarzeń muzycznych. Obchodząc 35-lecie, uznaliśmy, iż to idealny moment na odświeżenie naszego wizerunku. Powierzyliśmy to zadanie Tomkowi Kuczmie, artyście, który ma na swoim koncie współpracę z topowymi artystami polskiej sceny muzycznej. Stworzył dla nas symbol, który jest jednocześnie nowoczesny i uniwersalny. Nawiązuje do tego, co w muzyce najważniejsze – do dźwięku, do emocji, do wspólnoty. I co ważne, ten symbol żyje własnym życiem, dopasowując się do różnych kontekstów, ale zawsze zachowując swoje fundamentalne znaczenie.

Czy przedłużenie tegorocznego Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki o jeden dzień, ma związek z rokiem jubileuszowym NCPP?
Tak się składa, iż akurat to nie ma związku z naszym jubileuszem. Niemniej jednak, Narodowe Centrum Polskiej Piosenki od wielu lat aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do tego wyjątkowego wydarzenia, przede wszystkim ze względu na fakt, iż jesteśmy gospodarzem obiektu, w którym się ono odbywa. Jako instytucja, która jest odpowiedzialna za Amfiteatr współpracujemy z miastem i Telewizją Polską, aby organizacja festiwalu przebiegła sprawnie i na najwyższym poziomie. Naszym szczególnym zadaniem, które jednocześnie sprawia nam ogromną przyjemność, jest możliwość nominowania jednego artysty do konkursu Debiuty. W tym celu organizujemy Opolskie Eliminacje do Debiutów, które cieszą się niezmiennie dużym zainteresowaniem.

Co charakteryzuje działalność Narodowego Centrum Polskiej Piosenki?
Nasza działalność cały czas ewoluuje. Tak jak zmieniają się ludzie, zmieniają się trendy, zmieniamy się i my. Jako instytucja, musimy nadążać za tymi zmianami, aby nasze działania były atrakcyjne i aktualne. Skupiamy się przede wszystkim na promocji polskiej muzyki, organizując koncerty zarówno w naszej sali kameralnej, jak
i większe wydarzenia w amfiteatrze. Ponadto jesteśmy kluczowym organizatorem wielu imprez masowych
w Opolu, w tym wydarzeń towarzyszących Festiwalowi Polskiej Piosenki. W tym roku, w ramach jubileuszu, planujemy reaktywować również letnie koncerty na Rynku, które musieliśmy zawiesić w okresie pandemii. Kontynuujemy także organizację koncertów na Placu Wolności, Nocy Kultury i Dni Opola. Współtworzymy również cykliczne wydarzenia takie jak Opolski Festiwal Gór, Festiwal Filmowy Opolskie Lamy, Opolskie Zaduszki Jazzowe czy też Festiwal Polskiej Piosenki i Twórczości Osób Niepełnosprawnych. Jesteśmy otwarci na wszelkie działania, które wzbogacają ofertę kulturalną i edukacyjną, szczególnie dla młodszych odbiorców. Dlatego też aktywnie współpracujemy z placówkami edukacyjnymi, tworząc i publikując specjalne materiały dla dzieci i młodzieży. W naszym dorobku znajdują się już m.in. słuchowisko muzyczne „Planeta Muzyka”, które cieszy się dużym uznaniem. Wydaliśmy również książkę dla dzieci „Frania w amfiteatrze”, która w przystępny sposób przybliża najmłodszym nie tylko samo miejsce, ale także tematykę organizacji wydarzeń muzycznych. Nie zapominamy także o innych grupach wiekowych. Stworzyliśmy też podcasty poświęcone muzyce, które są dostępne bezpłatnie w Internecie. Chcemy, aby nasza oferta była zróżnicowana i dostosowana do potrzeb różnych grup odbiorców.

Czy NCPP wspiera lokalnych muzyków?
Nie jesteśmy agencją muzyczną i nie zajmujemy się promocją konkretnych, nowych, młodych wykonawców, aczkolwiek oczywiście swoją działalnością pomagamy im jak tylko możemy – zwłaszcza tym z naszego regionu. Prowadzimy cykl Otwarta scena NCPP w ramach którego można skorzystać z naszej Sali kameralnej. Naszym celem jest stworzenie zwłaszcza młodym artystom, muzykom możliwości zmierzenia się ze sceną i profesjonalnym sprzętem. Myślę, iż jest to dobra formą wsparcia twórców i zachęcenia ich do dalszego rozwoju.

Narodowe Centrum Polskiej Piosenki i Muzeum Polskiej Piosenki to osobne instytucje. Czy posiadanie wspólnej siedziby wpływa w jakiś sposób na współpracę?
Choć Narodowe Centrum Polskiej Piosenki i Muzeum Polskiej Piosenki mają swoje siedziby w Amfiteatrze Tysiąclecia, są to dwie odrębne instytucje kultury. Muzeum zajmuje przestrzeń pod widownią amfiteatru, która już na etapie budowy została zaprojektowana z myślą o ekspozycjach muzealnych. Razem tworzymy pewnego rodzaju synergię, wzajemnie się uzupełniając. Narodowe Centrum Polskiej Piosenki skupia się na organizacji wydarzeń muzycznych i edukacji kulturalnej. Muzeum zaś idealnie dopełnia nasze działania przede wszystkim gromadząc, chroniąc i udostępniając dziedzictwo polskiej piosenki. Uważam, iż nasze instytucje wspólnie tworzą bogatą ofertę kulturalną dla mieszkańców Opola i turystów, przyciągając miłośników polskiej muzyki.

Chciałbym podziękować wszystkim, którzy na przestrzeni lat tworzyli historię Narodowego Centrum Polskiej Piosenki. Zarówno tym, którzy już z nami nie pracują, ale wnieśli nieoceniony wkład w rozwój instytucji, jak i tym, którzy każdego dnia pracują na rzecz NCPP. To, gdzie dziś jesteśmy i sposób w jaki te wszystkie działania przebiegają, jest zasługą wspólnego zaangażowania, za co serdecznie dziękuję. – Rafał Poliwoda, dyrektor Narodowego Centrum Polskiej Piosenki w Opolu

fot. Patrycja Wanot

Fotografia tytułowa – Kamil Pieśniewski

Idź do oryginalnego materiału