Na jakim etapie jest obwodnica Kolbuszowej? Pytamy posła Zbigniewa Chmielowca

2 godzin temu
Zdjęcie: Na jakim etapie jest obwodnica Kolbuszowej? Pytamy posła Zbigniewa Chmielowca | foto GDDKiA Rzeszów/Archiwum Korso


Po wnikliwych analizach wszystkich wariantów ostatecznie duża obwodnica Kolbuszowej przebiegać będzie jako wariant 4.1 a.

https://korsokolbuszowskie.pl/wiadomosci/9-wariantow-czesci-nowej-drogi-krajowej-nr-9-w-wiekszosci-przechodza-przez-zwarta-zabudowe-cmolasu-mapy/XuklyUwyUfcJyCDJXeXN

Wariant 4.1 A obwodnicy Kolbuszowej

Jako wariant przyszłej obwodnicy Kolbuszowej wskazano trasę 4.1A. Ma ona długość około 12,5 km i przebiega po wschodniej stronie drogi krajowej nr 9 (DK9). Trasa rozpoczyna się w Cmolasie, a kończy w Widełce (gmina Kolbuszowa).

https://korsokolbuszowskie.pl/wiadomosci/co-stanie-sie-ze-stara-droga-krajowa-nr-9-po-wybudowaniu-obwodnicy-kolbuszowej-i-nowej-dk9/SMHmH6S72iv6CHRwbZmq

Niewiele różni się on od wariantu 4.1, który na mapach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad oznaczony jest kolorem fioletowym. Główna różnica polega na tym, iż w jednym z nich zaproponowano ronda - w drugim skrzyżowania dwupoziomowe. Co ważne, ani opcja 4.1A, ani też 4.1 nie zakładają wyburzeń.

Co zakłada preferowany wariant obwodnicy Kolbuszowej?

Początek nowej drogi zlokalizowany byłby w gminie Cmolas na istniejącej drodze krajowej nr 9 (między Lestello a mostem w Zarębkach). Następnie biegłaby ona nad torowiskiem i dalej przez pola, gdzie przecięłaby drogę powiatową relacji Zarębki - Mechowiec.


Fot. GDDKiA

Koncepcja nowej drogi zakłada także przecięcie się jej z obecną obwodnicą Kolbuszowej i Weryni. Dalej obwodnica biegałby równolegle do weryńskich stawów, omijałaby kolbuszowską strefę ekonomiczną i biegła dalej w kierunku Rzeszowa polami między Kolbuszową Górną i Werynią.

Fot. GDDKiA

Do obecnej DK9 zaczęłaby skręcać po przecięciu drogi powiatowej między Wojkowem a Kłapówką. W Kupnie powstałby wiadukt nad torami a z istniejącą DK9 obwodnica Kolbuszowej łączyłaby się na granicy Kupna i Widełki.


Fot. GDDKiA


Fot. GDDKiA

Zbigniew Chmielowiec, poseł na Sejm RP przekazał w rozmowie z nami, iż procedura dotycząca obwodnicy Kolbuszowej zbliża się w tym przypadku ku końcowi. Początkiem listopada 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, jakim jest budowa obwodnicy Kolbuszowej.

W dniach od 06 sierpnia 2025 r. do 04 września 2025 r. każdy może zapoznać się z niezbędną dokumentacją sprawy. Dokumenty te znajdują się do wglądu w Wydziale Ocen Oddziaływania na Środowisko Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, po uprzednim umówieniu wizyty: telefonicznym (tel. 17 785 00 44), za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub poczty tradycyjnej. W tym samym terminie można zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przedmiotowego wniosku ustnie do protokołu, w formie pisemnej.

Cel inwestycji - nowa droga krajowa nr 9

Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe.

Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to też znaczne utrudnienia w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę.

- Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruch pojazdów

- wylicza korzyści Bartosz Wysocki z GDDKiA.

Idź do oryginalnego materiału