Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Dodatkowe ponad 223 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy otrzyma Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Ma to być wkład własny przewoźnika do zakupu nowych tramwajów. Wcześniej MPK pozyskało z tego samego źródła niemal 128 mln zł.
Jak przekazał we wtorek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, w wyniku decyzji Centrum Unijnych Projektów Transportowych projekt krakowskiego przewoźnika związany z rozwojem zeroemisyjnego transportu zbiorowego w miastach uzyskał zwiększenie dofinansowania wynoszące ponad 223 mln zł z KPO. Dotyczył on zrealizowanych w 2023 roku dostaw 32 tramwajów Lajkonik II.
Krakowski przewoźnik – przypomniał rzecznik – podpisał już pod koniec marca br. umowę z CUPT, która gwarantuje mu niemal 128 mln zł dofinansowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II.
„Teraz ta kwota zostanie powiększona o dodatkowe ponad 223 mln zł. To oznacza, iż MPK uzyska w sumie ponad 351 mln zł wsparcia do 50 Lajkoników” – zaznaczył przedstawiciel MPK.
Według niego przewoźnik pozyska pełną kwotę dofinansowana, o którą wnioskował. „Jednocześnie oznacza to, iż to właśnie do Krakowa trafi najwięcej środków z KPO z wszystkich czterech miast, które wnioskowały o dofinansowanie do zakupu tramwajów” – dodał rzecznik.
Przedstawiciele MPK poinformowali, iż dodatkowe środki z KPO zwiększą możliwości finansowe spółki przewozowej, aby zakupić wszystkie 90 nowych tramwajów, zamówionych już u bydgoskiego producenta taboru, spółce PESA.
MPK podpisało w kwietniu tego roku umowy ramowe na realizację dostaw 90 nowych tramwajów o łącznej wartości ok. 1,8 mld zł netto. Zgodnie z zapowiedziami sygnatariuszy pierwsze pojazdy typu Twist 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku.(PAP)