Modernizacja Warszawy Wschodniej coraz bliżej. „Zmieni się nie do poznania”

2 godzin temu

Dworzec Warszawa Wschodnia zmieni się nie do poznania – Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na pełną modernizację stacji. Plan prac przewiduje przebudowę peronów, większą dostępność i wybudowanie tunelu łączącego ulice Kijowską z Żupniczą, czyli Pragi Północ z Pragą Południe.

To trzecia największa tego typu inwestycja w historii PLK wyceniona na cztery miliardy złotych.

To będzie kompletnie inne miejsce niż w tej chwili – mówi prezes zarządu PKP PLK Piotr Wyborski. – Ona będzie przypominać dzisiejszą Warszawę Zachodnią, a nie stację Warszawa Wschodnia, która ostatnio przechodziła na Euro 2012, a przez wiele lat nie była modernizowana.

Stacja dostosowana do potrzeb wszystkich

Jak podkreśla spółka, dworzec zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przebudujemy ponad 46 kilometrów torów – dodaje prezes Wyborski. – Zostanie zmodernizowanych 170 rozjazdów, zostaną wyremontowane obiekty, które służą infrastrukturze pasażerskiej, więc powstaną zupełnie nowe perony, powstaną windy, poszerzone zostaną przejścia tunelowe, zostanie zamontowany system dynamiczny informacji pasażerskiej.

Modernizacja obejmie 170 rozjazdów, całkowicie przebudowane będą perony, zbudowane zostaną windy, poprawi się także przepustowość stacji. Chodzi o wyjazdy w kierunku Gdańska, w kierunku Siedlec i Białegostoku, a także w kierunku Lublina.

Po modernizacji linii Warszawa Wawer do Otwocka, na którą przetarg również niedługo zostanie podpisany, utworzy się sześćdziesięciokilometrowy ciąg od Grodziska Mazowieckiego przez Warszawę do Otwocka, gdzie będzie w pełni rozdzielony ruch podmiejski i dalekobieżny.

Reporter Polskiego Radia RDC rozmawiał z pasażerami o obecnym stanie peronów.

Tunel połączy obie Pragi

Jak informuje stołeczny urząd, „remont stacji to też okazja do budowy tunelu, który połączy obie Pragi”. Powstanie on w ciągu ul. Tysiąclecia od ul. Żupniczej do ul. Kijowskiej.

Według koncepcji w tunelu znajdzie się miejsce na jednojezdniowej ulicy, rezerwy pod linię tramwajową, chodniki i drogi rowerowe (po obu stronach tunelu). Po zachodniej stronie tunelu, bliżej stacji Warszawa Wschodnia, jest przewidziane miejsce na infrastrukturę tramwajową i przystanki z wejściami na perony kolejowych linii podmiejskich, co ma ułatwić przesiadki.

Modernizacja stacji planowo ma zakończyć się w 2029 roku.

Idź do oryginalnego materiału