Kraków Airport zyska tymczasowy terminal pasażerski. Podpisano umowę na przebudowę starego terminala cargo

4 tygodni temu

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice podpisał umowę z firmą Mostostal Warszawa na przebudowę budynku dawnego terminala cargo. Obiekt zostanie przekształcony w tymczasowy terminal pasażerski obsługujący strefę Non Schengen. Inwestycja o wartości 28,6 mln zł brutto ma być gotowa w 2026 roku.

To pierwszy etap szerszego planu rozbudowy krakowskiego lotniska. Tymczasowy terminal, oficjalnie określany jako Pre-Boarding Zone (PBZ), ma odciążyć główny budynek i zapewnić sprawną obsługę pasażerów w okresie wzmożonego ruchu. W obiekcie znajdzie się sześć bramek (gate’ów), poczekalnie, sanitariaty oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Według szacunków, PBZ pozwoli na odprawę około 1,5 mln dodatkowych pasażerów rocznie.

– Przed nami niezwykle istotny, pierwszy etap strategii modernizacji – adaptacja budynku dawnego terminala cargo, który przez najbliższy czas będzie służył pasażerom jako strefa oczekiwania przed wejściem na pokład – mówi Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – Wszystkie prace będą realizowane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz przy pełnym utrzymaniu ciągłości operacyjnej lotniska – dodaje.

Zakres inwestycji obejmuje częściową rozbiórkę istniejącej struktury, przebudowę i nową aranżację wnętrz, a także budowę łącznika z istniejącym terminalem pasażerskim. W ramach umowy powstaną dwie nowe klatki schodowe, a wszystkie instalacje wewnętrzne zostaną dostosowane do nowych funkcji. Zmodernizowane zostanie również przedpole budynku, aby zapewnić sprawną i bezpieczną obsługę pasażerów.

– To zadanie wymaga doskonałej organizacji, precyzyjnej koordynacji i nierzadko pracy w godzinach nocnych. Będziemy działać na terenie czynnego lotniska, z zachowaniem wszystkich procedur operacyjnych – podkreśla Maciej Sasak, dyrektor Obszaru Wschodniego Mostostal Warszawa. – To kolejne przedsięwzięcie, które realizujemy na rzecz Kraków Airport i kolejny dowód zaufania, jakim darzy nas inwestor – dodaje.

Czas realizacji inwestycji to dziewięć miesięcy od momentu podpisania umowy. Jej ukończenie planowane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Obiekt ma być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą lotniska i stanowić wsparcie do czasu zakończenia rozbudowy głównego terminala.

Kraków Airport przygotowuje się na dalszy dynamiczny wzrost ruchu lotniczego. W 2024 roku lotnisko obsłużyło ponad 11 milionów pasażerów, bijąc dotychczasowy rekord. Prognozy zakładają, iż w 2025 roku liczba podróżnych sięgnie 12 milionów, a do 2045 roku może wzrosnąć choćby do 25 milionów. W planach jest modułowa rozbudowa terminala pasażerskiego – najpierw od strony zachodniej (do 2029 roku), a następnie od wschodniej (do 2031 roku). Docelowo infrastruktura lotniska ma umożliwiać odprawę 19 milionów pasażerów rocznie.

W międzyczasie wprowadzane będą także nowe technologie i usprawnienia. Lotnisko zyskało system kontroli bezpieczeństwa oparty na tomografii komputerowej, self-boarding w strefie Schengen, kioski bag drop-off, 33 sensory Xovis monitorujące ruch pasażerski oraz nowe urządzenia samoobsługowe. Planowane jest także zwiększenie zatrudnienia w Służbie Ochrony Lotniska o co najmniej 60 osób.

Równolegle skończyła się budowa nowego terminala cargo o wartości ok. 80 mln zł. W perspektywie kilku lat Kraków Airport planuje również budowę nowej drogi startowej o długości 2800 metrów. Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej trwa od 2016 roku i w tej chwili znajduje się na etapie oczekiwania na opinie Sanepidu i Wód Polskich. Ostateczna decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach powinna zapaść do listopada 2025 roku.

Idź do oryginalnego materiału