Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w piątek umowę na budowę tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Wartość kontraktu wynosi 2,2 miliarda złotych brutto.Inwestycję zrealizuje firma PORR w ciągu czterech lat, choć wykonawca deklaruje możliwość zakończenia prac wcześniej.
Projekt obejmuje budowę tunelu dla pociągów dalekobieżnych na odcinku od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna”, wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Tunel będzie miał długość 4,6 km i średnicę 14 metrów, co czyni go największym obiektem tego typu w Polsce – zarówno pod względem długości, jak i średnicy – wykonanym przy użyciu tarczy TBM.
Konstrukcja przebiegnie pod centrum Łodzi na głębokości od 25 do 35 metrów i stanie się kluczowym fragmentem linii kolejowej nr 85. To część tzw. „kolejowego Y”, który do 2032 roku połączy Warszawę i lotnisko CPK z Łodzią, a do 2035 – z Wrocławiem i Poznaniem.
Nowa trasa będzie także elementem transeuropejskiego korytarza transportowego „Morze Północne–Morze Bałtyckie”, tworzonego w ramach unijnej sieci TEN-T.
Zielona energia dla CPK
Równolegle spółka zależna CPK – CPK.OZE – złożyła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie budowy infrastruktury energetycznej w pobliżu planowanego portu lotniczego. Chodzi o system magazynowania energii elektrycznej o mocy 50 MW i pojemności 100 MWh, który ma współpracować z elektrownią fotowoltaiczną w gminie Wiskitki.
Projekt ma wspierać osiągnięcie zeroemisyjności infrastruktury CPK (standard Net Zero Ready). Wnioskowana kwota dofinansowania to ponad 55 mln zł, a całkowity koszt inwestycji przekracza 150 mln zł.
Na podst. i.Pl