Kaski dla dzieci na rowerach i hulajnogach będą obowiązkowe? Minister zapowiada konsultacje

6 godzin temu
Zdjęcie: Dariusz Klimczak (autor: PAP/Marian Zubrzycki)


Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział szerokie konsultacje dotyczące zmian w przepisach o bezpieczeństwie rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Chodzi o wprowadzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych, szczególnie wśród najmłodszych.

Podczas konferencji w Rawie Mazowieckiej minister podkreślił, iż rząd chce wdrożyć rozwiązania mądre, polskie i akceptowalne społecznie.

Postanowiłem, iż poddamy konsultacjom zmianę prawa, która ma polegać na obowiązkowym wyposażeniu w kaski tych, którzy poruszają się hulajnogami elektrycznymi — mówił.

Podkreślił też, iż regulacje w tym zakresie różnią się w poszczególnych państwach.

Na platformie X Dariusz Klimczak doprecyzował, iż planowane przepisy mają dotyczyć dzieci jeżdżących na rowerach i hulajnogach elektrycznych. Konsultacje będą prowadzone zarówno z ekspertami, jak i ze społeczeństwem. Resort planuje również uruchomienie kampanii informacyjnej.

Postanowiłem, iż poddamy konsultacjom z ekspertami oraz konsultacjom społecznym przepisy dotyczące obowiązku noszenia kasku podczas poruszania się przez dzieci rowerami i hulajnogami elektrycznymi. Obowiązują już one w wielu krajach Unii Europejskiej, a różnica dotyczy jedynie…

— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) June 26, 2025

Wzrost liczby wypadków na jednośladach

Jak informowaliśmy, jednoślady są najczęstszymi uczestnikami wypadków drogowych w Warszawie według Raportu Bezpieczeństwa za rok 2024 Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Po pierwszy raz w historii wypadki z udziałem hulajnóg, rowerów i motorowerów stanowią ponad połowę wszystkich incydentów drogowych w stolicy.

Mieszkańcy czują się przez to zagrożeni.

Czuje się zagrożona, bo oni pędzą jak oszalali – usłyszał od mieszkańców Warszawy reporter Polskiego Radia RDC.

Jednoślady – poza motocyklami – mogą poruszać się po chodnikach i ścieżkach rowerowych.

Jak tłumaczy ekspert ds. ruchu drogowego Łukasz Zboralski, rozwiązaniem, które mogłoby zmniejszyć ryzyko wypadków jest sprawdzanie tych pojazdów pod kątem zgodności z przepisami.

Badać tego rodzaju urządzenia na hamowniach i wychwytywać takie rowery elektryczne, które są niezgodne z przepisami, mają za mocne silniki, tak samo hulajnogi. Jest już pierwsza deklaracja Krakowa i samorząd miasta kupi tam policjantom taką hamownię (do testów – przyp. red.) – mówi Zboralski.

W 2024 roku w stolicy doszło w Warszawie w sumie do 682 wypadków drogowych, z czego 356 z udziałem jednośladów. W mniej niż co trzecim zdarzeniu winę ponosili kierowcy dwukołowców. Najczęściej poszkodowanymi byli piesi.

Za duża prędkość

Jak wyjaśnia ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego, wypadki są najczęściej spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków na drodze.

Przepisy wprowadzone w 2021 roku pozwalają rozwijać prędkość maksymalnie 30 km/h poruszając się dzięki elektrycznej hulajnogi. Jednak wiele z nich technicznie pozwala na dużo szybszą jazdę, choćby ponad 100 km/h.

W Ministerstwie Infrastruktury prowadzono już rozmowy na temat bezpiecznego użytkowania pojazdów jednośladów, nie ma jednak jeszcze konkretnego planu działania.

Chodziło o to, żeby w grupie, która dzisiaj jest zobowiązana do jeżdżenia w kasku, czyli motocyklistów i motorowerzystów, dodać też taką grupę, którą będą stanowić użytkownicy hulajnóg elektrycznych do 18 roku życia – dodaje Łukasz Zboralski.

W poniedziałek w Starym Opolu pod Siedlcami doszło do poważnego wypadku – 15-latka uderzyła w ogrodzenie podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej.

W stanie ciężkim trafiła do szpitala, gdzie zdiagnozowano wielonarządowy uraz głowy, kręgosłupa i klatki piersiowej.

Czytaj też: Wjechała w mur hulajnogą elektryczną. 15-latka po operacji jest w „stanie ciężkim”

Idź do oryginalnego materiału