#News najnowszeDzieje sięINFORMACJE

System TOTUPOINT ułatwia dostęp do Punktów Obsługi Pasażera ZTM osobom niewidomym i niedowidzącym

Punkty Obsługi Pasażera ZTM stają się bardziej przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Dzięki systemowi TOTUPOINT osoby niewidome i niedowidzące mogą teraz łatwiej odnaleźć drogę i samodzielnie korzystać z informacji – wystarczy sygnał dźwiękowy i smartfon.

Zarząd Transportu Metropolitalnego wdrożył nowe rozwiązanie, które ma zwiększać dostępność infrastruktury komunikacji miejskiej dla osób z niepełnosprawnościami. Od 7 maja 2025 roku we wszystkich Punktach Obsługi Pasażera ZTM działa system nawigacyjno-informacyjny TOTUPOINT, dedykowany osobom niewidomym i niedowidzącym.

System opiera się na niewielkich urządzeniach emitujących dźwięk, który ułatwia lokalizację danego miejsca. Dodatkowo, za pośrednictwem aplikacji mobilnej oraz strony internetowej, użytkownicy mogą uzyskać opisy dotyczące konkretnych lokalizacji.

– System TOTUPOINT służy już podróżnym m.in. w naszych dziesięciu Punktach Obsługi Pasażera. Mamy je w Bytomiu, Chorzowie, Gliwicach, Katowicach, Piekarach Śląskich, Sosnowcu, Tarnowskich Górach i Tychach. Dzięki specjalnemu sygnałowi dźwiękowemu osoby niewidome i niedowidzące mogą łatwiej dotrzeć do wybranych punktów i zapoznać się z ich opisem przy użyciu telefonu – informuje Justyna Koch, zastępczyni rzecznika prasowego ZTM. 

punkt ztm na dworcu awaria systemu kolejka
Punkt ZTM na dworcu

 

Łącznie zainstalowano 18 znaczników TOTUPOINT. Oprócz Punktów Obsługi Pasażera, urządzenia pojawiły się także w głównej siedzibie ZTM. Kolejne znaczniki zostały umieszczone na dworcu autobusowym w Tarnowskich Górach – przy wejściach od ulic Piłsudskiego i Pokoju oraz przy toalecie. Koszt inwestycji wyniósł ok. 29 tys. zł.

ZTM systematycznie wdraża rozwiązania poprawiające dostępność komunikacji miejskiej. W pojazdach dostępne są m.in. przestrzenie dla wózków, pasy zabezpieczające, zapowiedzi głosowe i tablice informacyjne. Poza nimi stosuje się m.in. dostosowane wiaty przystankowe i automaty biletowe. Osoby niesłyszące mogą skorzystać ze zdalnego tłumacza języka migowego.

TGP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button