Radni Powiatu Krośnieńskiego na ostatniej sesji, która odbyła się 21 marca br. przyjęli jednomyślnie uchwałę w sprawie stanowiska przeciwko dyskryminacji dzieci z niepełnosprawnościami w działaniach Komisji Europejskiej. Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem omówiła dyrektor PCPR w Krośnie Agnieszka Zygarowicz – Pelczar, podkreślając, że zarówno szkoły specjalne jak i ośrodki rehabilitacyjno – edukacjno – wychowawcze są świetnym miejscem dla osób niepełnosprawnych. Placówki te również realizują nauczanie włączające. Dzieci, które tam uczęszczają mają kontakt z dziećmi ze szkół publicznych i mają szansę na właściwy rozwój, poprzez odpowiednią terapię i wsparcie. Zaapelowała, aby nie dyskryminować podmiotów takich jak szkoły specjalne czy ośrodki rehabilitacyjno – edukacjno – wychowawcze i nie utrudniać im korzystania z dostępu do środków publicznych.
Stanowisko Rady Powiatu Krośnieńskiego przeciwko dyskryminacji dzieci
z niepełnosprawnościami w działaniach Komisji Europejskiej
Rada Powiatu Krośnieńskiego wyraża stanowczy sprzeciw wobec działań związanych z dyskryminacją dzieci z niepełnosprawnościami wynikający z zapisów Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 zawartej pomiędzy Komisją Europejską a Polską, opis obszaru edukacji i kompetencji w Celu 4 „Europa o silniejszym wymiarze społecznym”.
Wskazano w nim, że „szkoły specjalne i inne placówki, które prowadzą do segregacji lub utrzymywania segregacji jakiejkolwiek grupy defaworyzowanej lub zagrożonej wykluczeniem społecznym, nie będą wspierane w zakresie infrastruktury i wyposażenia”. Zapis ten wprowadzony do Umowy Partnerstwa na wniosek Komisji Europejskiej, dyskwalifikuje uczniów i wychowanków szkół i placówek specjalnych, w których realizują oni zagwarantowane w prawie międzynarodowym i krajowym prawo do nauki.
Szkolnictwo specjalne pełni istotną rolę w systemie oświaty w Polsce i stanowi odpowiedź na poszczególne potrzeby wielu dzieci z niepełnosprawnościami w zakresie edukacji i rozwoju. Szczególne znaczenie ma to w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i schorzeniami sprzężonymi, które mogą realizować naukę w Ośrodkach Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych. Takie podmioty są bardzo często jedyną szansą na edukację dzieci bardzo głęboko niepełnosprawnych poza domem, w grupie rówieśniczej, a nie w izolacji. Ważna jest edukacja włączająca w budowaniu solidarnego i równościowego społeczeństwa, jednakże należy uznać za niedopuszczalne różnicowanie dostępu do najwyższej jakości infrastruktury i wyposażenia dla dzieci z niepełnosprawnościami ze względu na formę działania placówki edukacyjnej.
Komisja Europejska nie tylko odmawia placówkom specjalnym możliwości korzystania z funduszy europejskich będących w dyspozycji samorządów wojewódzkich, ale stawia im nieprawdziwe zarzuty o prowadzenie segregacji lub jej utrzymywanie. Stanowisko Komisji Europejskiej oparte jest na stereotypach dotyczących edukacji specjalnej, krzywdzi uczniów i wychowanków, a także rodziców, którzy wybrali, zgodnie z art. 70 Konstytucji RP najodpowiedniejszą dla swoich dzieci placówkę edukacyjną.
Zapisy Umowy Partnerstwa obnażają całkowity brak znajomości problematyki związanej ze wsparciem osób z niepełnosprawnościami. Obecne placówki specjalne, szczególnie niepubliczne, wypełniają braki edukacji dzieci z niepełnosprawnościami, z jednej strony rozwijają samodzielność, autonomię i kompetencje dzieci z niepełnosprawnościami niezbędne do niezależnego życia, a z drugiej strony włączają je w działania społeczności lokalnej.
Praktyki antydyskryminacyjne, przeciwdziałanie wykluczeniu, przestrzeganie „równych praw” są podstawowymi założeniami projektów finansowanych ze środków europejskich. W tym kontekście stosowanie podwójnych standardów wobec różnych podmiotów i grup społecznych, jest przejawem dyskryminacji.
Jako samorząd Powiatu Krośnieńskiego mówimy stanowcze „NIE” praktykom dyskryminującym wychowanków i uczniów szkół oraz placówek specjalnych, wynikającym z zapisu Celu 4 Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 zawartej pomiędzy Polską a Komisją Europejską.