Do Krakowa trafi 30 nowych tramwajów dwukierunkowych. Umowa podpisana

2 godzin temu

30 nowych tramwajów dwukierunkowych trafi do Krakowa. Umowę w tej sprawie podpisano 18 sierpnia 2025 roku w gabinecie prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego. To pierwsza w historii MPK dostawa nowych wagonów tego typu.

– Nowe tramwaje to ogromny krok w stronę dostępności i komfortu dla wszystkich mieszkańców. Po zakończeniu realizacji kontraktu Kraków stanie się miastem, którego cała flota tramwajowa będzie składać się wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej – powiedział prezydent Aleksander Miszalski.

Pierwszy z pojazdów ma wyjechać na ulice Krakowa na początku 2028 roku, a ostatni – trzydziesty – na początku 2029 roku. Kontrakt opiewa na kwotę 558,5 mln zł netto. Zakup uzyskał już dofinansowanie w wysokości blisko 74 mln zł z programu FEnIKS, realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe tramwaje będą miały ponad 33 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring, platformy i wydzielone miejsca dla wózków inwalidzkich. Zostaną także wyposażone w system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących.

– Dwukierunkowe tramwaje zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów i łatwości obsługi przez motorniczych. Łączą w sobie najnowsze rozwiązania technologiczne i nasze doświadczenia z dostaw dla wielu polskich i europejskich miast. Wierzymy, iż staną się wizytówką krakowskiej komunikacji miejskiej – podkreślił Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.

Najważniejszą cechą nowych wagonów jest możliwość jazdy w obu kierunkach bez konieczności korzystania z pętli. Takie rozwiązanie pozwoli kierować tramwaje m.in. na odcinki torowisk remontowanych, jak przy moście Grunwaldzkim czy w rejonie Wzgórz Krzesławickich, a także na planowane trasy – np. na Azory i do Szpitala Uniwersyteckiego.

– Zakupy nowych tramwajów to także duże wyzwanie finansowe. W tym roku podpisaliśmy już umowy gwarantujące nam bezzwrotne dotacje – 481 mln zł z KPO i 74 mln zł z programu FEnIKS. Wystąpiliśmy też o pożyczki z KPO na kwotę 750 mln zł, które chcemy przeznaczyć na kolejne zakupy. Myślimy o pasażerach, ale istotny jest też komfort pracy motorniczych, którzy w nowych pojazdach będą mieli zdecydowanie lepsze warunki niż w starych tramwajach – zaznaczył Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie.

Miasto planuje zakup choćby 60 dodatkowych tramwajów. Umowy ramowe z PESA Bydgoszcz obejmują 30 pojazdów jednokierunkowych o długości ponad 43 metry oraz 30 o długości ponad 33 metry. Zgodnie z planem, po zakończeniu wszystkich dostaw w Krakowie mają całkowicie zniknąć tramwaje wysokopodłogowe.

Idź do oryginalnego materiału