JAK POGODZIĆ INTERESY KIEROWCÓW I PIESZYCH? | JEST SPRAWA | POSŁUCHAJ ROZMOWY →
Inicjatywa Stop Korkom promuje akcję „Odkorkujmy miasto”, apelując do samorządowców o zmiany w projektowaniu arterii. Działacze społeczni podkreślają jednak, iż priorytetem powinny być potrzeby pieszych.
Stolica jest nieprzyjazna samochodom – powiedział na antenie Polskiego Radia RDC radny Pragi Południe, Marek Borkowski, reprezentujący również inicjatywę Stop Korkom.
– Doszliśmy do takiego poziomu, iż już nie chcemy poszerzania ulic, tylko przynajmniej, żeby ich nie zwężać. Uważamy, iż to, co się dzieje w naszym mieście, likwidowanie miejsc parkingowych, zamykanie parkingów, zwężanie ulic. Teraz mamy szaleństwo zwężania ulicy Marszałkowskiej. Wszystkich państwa zapraszam, żeby zobaczyli, jak to wygląda. Naszym zdaniem są to działania wymierzone przeciwko wszystkim mieszkańcom – podkreślił radny.
Innego zdania jest prezes Fundacji Rodzic w Mieście Agnieszka Krzyżak Pitura.
– o ile myślimy samochodocentrycznie o sposobie poruszania się po mieście, to wykluczamy bardzo sporą grupę mieszkańców, przede wszystkim osoby, które nie mają prawa jazdy, dlatego iż nie mogą, to znaczy dzieci do 18. roku życia, ale także seniorów – wskazała.
Z kolei rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski zaznaczył, iż kilkadziesiąt lat temu planiści inaczej podchodzili do planowania miasta niż teraz.
– Ta reorganizacja przestrzeni ulicy bardzo często polega na zabraniu części przestrzeni, która jest używana przez samochody po to, żeby oddać tę część przestrzeni na trochę inne cele. Albo powiększyć przestrzeń dla pieszych, albo w ogóle stworzyć przestrzeń dla rowerzystów – powiedział.
W ramach inicjatywy aktywiści chcą zebrać miejsca problematyczne dla kierowców i przekazać to władzom wraz z uwagami, jak rozwiązać niedogodności. Akcja ma objąć nie tylko Warszawę, ale również Kraków, Poznań i Wrocław.
Czytaj też: Zabytkowa kamienica przy Stalowej doczeka się konserwatorskiego remontu