Spółka Centralny Port Komunikacyjny w poniedziałkowym komunikacie poinformowała, iż do Programu Dobrowolnych Nabyć na terenie przyszłego Lotniska CPK zgłoszono 95 proc. budynków mieszkalnych i 88 proc. gruntów.
W sumie w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zawarto ponad 500 transakcji, obejmujących zakup przeszło 1 tys. 900 działek o łącznej powierzchni przekraczającej 1 tys. 850 hektarów.
Jak poinformowała spółka, na wykupionych terenach przyszłego lotniska prowadzone są rozbiórki budynków.
"Zespół pracowników spółki robi wszystko, aby każdy zainteresowany mieszkaniec otrzymał atrakcyjną ofertę wykupu i mógł skorzystać ze wszystkich bonusów Programu Dobrowolnych Nabyć" – poinformował cytowany w komunikacie prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Filip Czernicki.
Co z gruntami pod kolej?
Spółka przekazała, iż równolegle do PDN – od jesieni 2024 r. - nabywa nieruchomości w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć (KPDN), który obejmuje fragmenty kolejowego "Y", a dokładnie połączenie Warszawa – CPK – Łódź. Do tej pory w programie tym zarejestrowano zgłoszenia dla 190 działek, co stanowi 95 proc. wszystkich, jakie kwalifikują się do udziału w programie. Protokoły uzgodnień podpisano natomiast dla 96 działek, czyli dla ponad 50 proc. uprawnionych do zgłoszenia do programu. W sumie do tej pory w KPDN zrealizowano kilkanaście transakcji.
Przypomniano, iż właściciele sprzedający swoje działki i domy w dobrowolnej procedurze zyskują gwarancję sprzedaży nieruchomości z uwzględnieniem bonusów na poziomie +40 proc. wartości budynku i +20 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka płaci np. za 100-metrowy dom z lat 60. ubiegłego wieku jak za nowy o takiej samej wielkości.
Mieszkańcom w ramach PDN przysługuje też m.in. sfinansowanie i zorganizowanie przez spółkę CPK przeprowadzki całego majątku, całkowite pokrycie kosztów obsługi prawnej transakcji oraz dla zainteresowanych – konsultacje, kursy i szkolenia zawodowe.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.