Belka pod trzema kamienicami
Budowa żelbetowej belki ma przebiegać etapami. Fragment po fragmencie, wlewany beton będzie zbrojony i kotwami połączony z fundamentami kamienic przy al. 1 Maja 19, 21 i 23. Dzięki temu budynki mają być zabezpieczone przed osiadaniem gruntu i drganiami, które powstaną, gdy „Katarzyna” zacznie wiercić dalej.
- Tarcza znajduje się w trudnym terenie, tzw. kurzawce. To może grozić osiadaniem terenu. Belka ustabilizuje fundamenty i zminimalizuje ryzyko ewentualnych uszkodzeń budynków
- mówi Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawcy tunelu.
Potrzebna zgoda mieszkańców
Problem w tym, iż belka będzie ingerować w strukturę ingerować w strukturę fundamentów kamienic. A to oznacza, iż wykonawca musi mieć zgodę ich właścicieli. Do tej pory odbyły się dwa spotkania konsultacyjne. Mieszkańcy pytali o szczegóły i oglądali dokumentację. Reakcje są różne, a bez ich podpisów prace nie ruszą.
- Mamy nadzieję, iż lada chwila zakończymy rozmowy i ruszymy z budową belki jeszcze we wrześniu
- dodaje Grabowski.
Katarzyna ruszy dalej?
Jeśli uda się postawić belkę, tarcza „Katarzyna” wyjedzie spod kamienic do tzw. bloku postojowego przy al. 1 Maja. Później budowniczowie wznowią drążenie w stronę przystanku Łódź Śródmieście przy skrzyżowaniu Zachodniej i Zielonej.
Do końca zaplanowanej trasy, czyli do komory odbiorczej przy dworcu Łódź Fabryczna, „Katarzyna” ma dotrzeć w 2026 roku.
Wciąż czekają na powrót do domów
W hotelach i lokalach zastępczych przez cały czas mieszka około 250 osób wyprowadzonych po katastrofie. Wykonawca zapowiada, iż dopiero po przejściu tarczy będzie mógł przeprowadzić pełne ekspertyzy i ewentualne naprawy, które pozwolą mieszkańcom wrócić do swoich domów.
https://tulodz.pl/lodzkie/oto-droga-ktora-lodz-szybciej-dojedzie-na-wschod-ruszyl-remont-waznej-trasy/2hvJn3HK90fwfFb49pBJ