Co nowego w sprawie S-17? Stan realizacji

skafander.info 7 godzin temu

Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc istotną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa w tej chwili łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem, ułatwiając także dojazd do Lwowa.

Droga ekspresowa S17, która będzie rozpoczynała się na węźle Drewnica (skrzyżowaniu z S8 na obwodnicy Warszawy), będzie miała długość ponad 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12). Trasa zakończy się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem. Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Jeszcze w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce rozpocząć budowę trzech kolejnych odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 47 km. Rozpoczęcie prac w terenie będzie możliwe po wydaniu dla wszystkich z nich, przez Wojewodę Lubelskiego, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W tym roku planowane jest także złożenie wniosków o wydanie tych decyzji dla kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 39 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. Opracowywana jest też dokumentacja projektowa dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Za jego realizację odpowiada Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych.

Realizacja drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał, w drodze konkursu, dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro, co odpowiada połowie wydatków kwalifikowalnych.

CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.

Źródło i fot. GDDKiA o/Lublin

Idź do oryginalnego materiału