Zakup floty to efekt umowy podpisanej 18 marca 2024 roku przez prezydenta miasta Jakuba Banaszka z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina. Wartość kontraktu opiewa na niemal 97 milionów złotych i została wyłoniona jako najkorzystniejsza spośród trzech ofert zgłoszonych w przetargu.Poniżej galeria zdjęć:Inwestycja w zielony transport to nie tylko nowe pojazdy. Miasto realizuje szeroko zakrojony projekt infrastrukturalny. Przy ul. Okszowskiej trwa budowa nowoczesnej zajezdni autobusowej z zapleczem socjalnym dla kierowców. Równolegle prowadzone są prace przy ulicach Karłowicza, Ceramicznej i Zawadówce, gdzie powstają nowe pętle autobusowe. Modernizacji doczekają się również przystanki, które dotychczas nie były remontowane. Całe przedsięwzięcie wspiera Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, który przeznaczył na ten cel ponad 44 miliony złotych.Nie mniej istotna jest kwestia paliwa. 6 listopada 2024 roku prezes CLA Mariusz Chudoba podpisał sześcioletnią umowę na dostawy wodoru z firmą PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. Dostawy obejmą łącznie 430 tysięcy kilogramów wodoru, z gwarancją minimum 322,5 tysiąca kg. Cena jednostkowa to 68,90 zł netto za kilogram, co oznacza, iż roczne koszty paliwa przekroczą 5,6 mln zł brutto.Nowa flota ma przejeżdżać rocznie około 900 tysięcy kilometrów, zużywając przy tym około 66 tysięcy kilogramów wodoru. Dla porównania, we flocie pozostanie jeszcze sześć autobusów diesla, które rocznie pokonają około 200 tysięcy kilometrów przy kosztach paliwa na poziomie około 354 tys. zł brutto. Choć wodór generuje większe wydatki, to inwestycja oznacza ogromny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego i cichego transportu miejskiego.Czytaj także: