Spór o przebieg obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 nabiera tempa. Po ostatnim oświadczeniu wójta gminy Skarbimierz, Andrzeja Pulita, krytykującym wybór wariantu D1 i zapowiadającym kolejne odwołanie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła szczegółową odpowiedź. GDDKiA podkreśla zgodność inwestycji z przepisami oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych, natomiast wójt zarzuca ignorowanie ustaleń z mieszkańcami i brak uwzględnienia korzystniejszych rozwiązań komunikacyjnych. Mimo prawomocnej decyzji środowiskowej, obie strony pozostają przy swoich stanowiskach, a los inwestycji wciąż jest niepewny.
GDDKiA odpowiada wójtowi Pulitowi. Spór o obwodnicę Brzegu wchodzi w ostrą fazę
Budowa obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 miała być inwestycją, która połączy mieszkańców wokół wspólnego celu – odciążenia miasta z ruchu tranzytowego i poprawy bezpieczeństwa. Zamiast tego stała się zarzewiem jednego z najgłośniejszych lokalnych sporów ostatnich lat. Po ostatnim oświadczeniu wójta gminy Skarbimierz, Andrzeja Pulita, w którym ponownie skrytykował wybór tzw. wariantu D1 i zapowiedział kolejne odwołanie, do sprawy odniosła się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA: to inwestycja celu publicznego, zgodna z prawem
Według GDDKiA, obwodnica Brzegu jest inwestycją celu publicznego, realizowaną na podstawie tzw. specustawy drogowej. Oznacza to, iż projektanci nie muszą dostosowywać przebiegu trasy do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP) poszczególnych gmin. Mimo to – jak podkreśla instytucja – dla czterech analizowanych wariantów zgodność z planami gmin Skarbimierz i Lubsza wynosiła od 60 do 70 procent.
GDDKiA zaznacza, iż wskazany do realizacji wariant 1d (D1) – poza początkowym odcinkiem – przebiega zgodnie z MPZP gminy Skarbimierz, a w swoim dalszym przebiegu jest zgodny z planami gminy Lubsza.
Dyrekcja przypomina również, iż od 2019 roku przeprowadzono szereg spotkań informacyjnych i konsultacji – zarówno w ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, jak i podczas postępowania o wydanie decyzji środowiskowej. Efektem uwag mieszkańców były m.in. korekty przebiegu trasy w rejonie Brzeziny, włączenie ul. Piekarskiej w Zielęcicach do ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 oraz zmiany w rejonie drogi powiatowej DP 1167O.
– Na każdym etapie nad dokumentacją pracowali eksperci z różnych branż – w sumie ponad 50 osób tylko po stronie biura projektowego. Argumenty pana wójta nie są poparte analizami czy dokumentami przygotowanymi przez specjalistów od budownictwa drogowego – podkreśla GDDKiA.
Wójt Pulit: to wariant niekorzystny dla mieszkańców
Przypominamy, iż ostatnie stanowisko wójta Andrzeja Pulita, wydane 1 sierpnia, dotyczyło krytyki wyboru wariantu D1 obwodnicy Brzegu i zapowiedzi złożenia kolejnego odwołania od decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Wójt zarzucał w nim m.in. stronniczość instytucji, pomijanie argumentów ekonomicznych i środowiskowych oraz brak uwzględnienia propozycji korzystnych dla mieszkańców Brzegu i Skarbimierza.
Wójt Andrzej Pulit pozostaje jednak nieugięty. W swoim oświadczeniu zarzuca GDDKiA ignorowanie ustaleń z mieszkańcami, brak korekt na mapach, które były negocjowane z sołectwami, oraz pomijanie wariantów zgodnych z planem zagospodarowania miasta Brzeg.
– Dyrektor przez cały czas forsuje wyłącznie wariant D1, choć są dowody, iż narusza on zasady ekonomii i ochrony środowiska – twierdzi Pulit. – W decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zwierzęta okazały się ważniejsze od ludzi zamieszkałych przy drodze – dodaje, zapowiadając odwołanie od decyzji GDOŚ.
Samorządowiec podkreśla też brak planowanego zjazdu z obwodnicy do Skarbimierz-Osiedle oraz krytykuje „manipulację kosztami” w przypadku wariantu przy Zielęcicach, gdzie – jak twierdzi – na mapach pojawiły się trzy drogi i dodatkowy węzeł za 45 mln zł.
Decyzje prawomocne, spór trwa
GDDKiA przypomina, iż decyzja środowiskowa jest ostateczna, a jedyną ścieżką pozostaje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Wójt Pulit zapowiada jednak dalszą walkę o zmianę przebiegu obwodnicy – choćby na drodze sądowej.
Tymczasem sama inwestycja, mimo sześciu lat prac przygotowawczych, wciąż nie wyszła poza etap dokumentacji. I choć urzędnicy zapewniają, iż wariant D1 jest najlepszy pod względem technicznym, środowiskowym i finansowym, to narastający konflikt z gminą Skarbimierz każe postawić pytanie: czy w tej formie obwodnica Brzegu w ogóle powstanie w najbliższych latach?
Pełne stanowisko GDDKIA
„Dyrektor przez cały czas na mapach nie wprowadził korekty przebiegu drogi negocjowanej z mieszkańcami sołectw i przewodniczących rady gminy Skarbimierz, a w tym możliwości wyjazdu z miejscowości Skarbimierz – Osiedle wprost na obwodnicę.”
Stanowisko GDDKiA:
Podczas spotkań organizowanych z mieszkańcami oraz samorządowcami wielokrotnie podkreślaliśmy, iż dowiązanie miejscowości Skarbimierz do ronda na skrzyżowaniu DK39 z DK94 jest możliwe do realizacji przez gminę Skarbimierz. Wielokrotnie wskazywaliśmy, iż gmina Skarbimierz powinna w tym celu opracować i przedłożyć do uzgodnienia projekt drogi gminnej spełniającej przepisy techniczno-budowlane. Do dziś tego nie zrobiła.
„Twierdził kłamliwie, iż przebieg obwodnicy po istniejącej drodze przy Zielęcicach będzie tańszy w budowie, ale akurat był rozłożony rysunek przebiegu, gdzie zamiast jednej drogi wyrysowane były trzy drogi oraz dodatkowy węzeł drogowy wyceniany na 45 mln.”
Stanowisko GDDKiA:
Wybór wariantu rekomendowanego do wniosku o decyzję środowiskową wynika z przeprowadzonej Wielokryterialnej Analizy Porównawczej (WAP), w której każdy wariant został poddany badaniu uwzględniającemu kryteria techniczne, ekonomiczne i środowiskowe (w tym aspekty społeczne), podzielone na szereg podkryteriów. Opracowana metodą matematyczną WAP jest narzędziem pozwalającym na jednoznaczną i obiektywną ocenę oraz wybór najbardziej optymalnego wariantu przebiegu drogi, rekomendowanego do uzyskania decyzji środowiskowej. Narzędzie to jest powszechnie wykorzystywane na wszystkich inwestycjach przygotowywanych przez GDDKiA.
Należy zatem podkreślić, iż aspekty ekonomiczne oraz środowiskowe były przedmiotem wykonywanych analiz i odgrywały istotną rolę w wyborze rekomendowanego wariantu do wniosku o decyzję środowiskową. GDDKiA realizując inwestycje budowlane, rekomenduje wyłącznie rozwiązania projektowe, które są zgodne z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi, spełniają postawione cele, a wybór rekomendowanego wariantu przebiegu drogi wynika z przeprowadzonej WAP.
Z przeprowadzonej WAP wynika, iż największą liczbę punktów otrzymał wariant 1d. Wariant 2b ze względu na koszty w ogólnym porównywaniu do wariantu 1d jest tańszy o nieco ponad 34,5 mln zł, ale został nisko oceniany pod względem gospodarczym i społecznym.
Ponadto szczegółowa analiza redukcji kosztów wypadków drogowych oraz redukcji kosztów czasu przewozów pasażerskich i towarowych dla tych wariantów wskazuje, iż droższy w tym aspekcie jest wariant 2b o niemal 11,5 mln zł. Wariant 2b jest droższy od wariantu 1d także w zakresie kosztów nabycia gruntów o ponad 1,6 mln zł.
„Na spotkaniu z Panią Wojewodą przedstawiliśmy argumenty dotyczące przebiegu obwodnicy zgodnie z planem zagospodarowania miasta Brzeg, a także inne rozwiązania komunikacyjne korzystne dla obu gmin.”
Stanowisko GDDKiA:
Inwestycja polegająca na budowie obwodnicy Brzegu w ciągu DK
39 jest inwestycją celu publicznego, polegającą na budowie drogi publicznej, realizowanej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Zgodnie z art. 11i ust. 2 ustawy „W sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (…).”.
Zatem biuro projektowe analizując warianty przebiegu obwodnicy, nie ma obowiązku projektowania drogi zgodnie z przebiegiem ustalonym w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (MPZP) poszczególnych gmin.
Niemniej jednak dla czterech wariantów (1a, 1d, 2a i 2b) zgodność przebiegu w stosunku do MPZP gmin Skarbimierz i Lubsza wynosi od 60 do 70 proc. w zależności od wariantu.
Natomiast wskazany do realizacji wariant 1d poza, początkowym odcinkiem (od początku przebiegu do skrzyżowania z linią kolejową), przebiega zgodnie z MPZP gminy Skarbimierz oraz w swoim przebiegu jest zgodny z MPZP Gminy Lubsza.
Ponadto podczas całego dotychczasowego procesu przygotowawczego społeczeństwo miało możliwość zapoznawania się z przyjętymi rozwiązaniami projektowymi dla obwodnicy Brzegu. Zarówno mieszkańcy gmin Brzeg, Skarbimierz, jak i mieszkańcy gminy Lubsza skorzystali z tej możliwości, czynnie uczestnicząc w spotkaniach informacyjnych przeprowadzonych na I i II etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego – odpowiednio w 2019 i 2021 r.
Ponadto społeczeństwo miało możliwość wypowiedzenia się odnośnie do przedmiotowej inwestycji na etapie konsultacji społecznych prowadzonych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Opolu, w trakcie postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej, a także podczas całego procesu przygotowawczego, m.in. w korespondencji lub podczas wielu innych spotkań roboczych.
Na skutek przeprowadzonych spotkań informacyjnych oraz zgłoszonych wniosków, uwag i opinii mieszkańców, biuro projektowe zweryfikowało rozwiązania projektowe, tj.:
- wprowadzono korektę ostatniego odcinka wariantów przebiegu obwodnicy pomiędzy drogą powiatową relacji X – Y (DP 1167O) a istniejącym przebiegiem DK39 w stronę Lubszy,
- projektowany przebieg DK39 dla wariantów zachodnich został skomunikowany z drogą powiatową relacji X – Y (DP 1167O) dzięki ronda,
- skorygowano przebieg wariantów 1a i 1d na odcinku pomiędzy Odrą a ulicą
Wrocławską. Trasa została odsunięta od miejscowości Brzezina.
Natomiast w wyniku spotkania roboczego przeprowadzonego w Urzędzie Gminy
Skarbimierz, mając na uwadze wniosek władz gminy oraz jej mieszkańców, w rozwiązaniach projektowych przewidziano włączenie ul. Piekarskiej w Zielęcicach do projektowanego ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 (początek obwodnicy).
Na spotkaniu z Panią Wojewodą, Pan Wójt po raz kolejny przedstawił te same, niczym nie poparte argumenty, które są już powszechnie znane..
Ponadto warto podkreślić, iż po podpisaniu w 2019 r. umowy na prace przygotowawcze dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, na przestrzeni 6 lat w przygotowaniu szczegółowej dokumentacji dla tego zadania, na każdym z etapów, zaangażowanych było szereg ekspertów z różnych dziedzin, w tym m.in. w zakresie branży drogowej, konstrukcyjno-budowlanej czy instalacyjnej, w sumie (tylko ze strony biura projektowego) ponad 50 osób.
Natomiast argumenty Pana Wójta nie są poparte żadnymi analizami lub innymi dokumentami opracowanymi przez ekspertów z zakresu budownictwa drogowego.
Ponadto Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, po rozpatrzeniu odwołania Gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, w swojej decyzji określił, iż decyzja środowiskowa jest ostateczna, a jedynym możliwym trybem jest skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, natomiast Pan Wójt konsekwentnie chce się od tej decyzji odwołać.



Post Budowa obwodnicy Brzegu wciąż w impasie. GDDKiA i wójt realizowane są przy swoich racjach pojawił się poraz pierwszy w Brzeg24.pl - Lokalny serwis informacyjny.