Podczas 55. edycji targów Paris Air Show, które odbyły się w czerwcu w stolicy Francji, polski przewoźnik podpisał umowę na dostawę 40 nowoczesnych samolotów typu Airbus A220, z dodatkową opcją zakupu kolejnych 44 maszyn w przyszłości. Według mediów szacowana wartość kontraktu to 3 miliardy dolarów.

Umowa warta miliardy
To pierwsze w historii tak duże zamówienie złożone przez LOT u Airbusa – dotychczas polski przewoźnik opierał flotę głównie na maszynach produkcji brazylijskiej i amerykańskiej. Kontrakt podpisano w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, który nie krył zadowolenia. – Dzisiejszy dzień to istotny moment dla polskiego lotnictwa i przyszłości transportu w naszym kraju – powiedział minister. – Nowe samoloty poprawią dostępność, komfort i bezpieczeństwo podróży – nie tylko w Polsce, ale w całym regionie Europy środkowo-wschodniej. To krok w stronę szybszych przesiadek i lepszej komunikacji – zaznaczył Klimczak.
Satysfakcję z podpisanej umowy wyraził również premier Donald Tusk. „Umowa podpisana! LOT kupuje 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220, z opcją zakupu kolejnych 44. To największa w historii inwestycja polskiego narodowego przewoźnika. Budujemy lidera transportu lotniczego w Europie” – napisał szef rządu na portalu X.
Flota na miarę CPK
Nowe samoloty mają zostać dostarczone w latach 2027-2031 i będą stanowiły fundament regionalnej floty PLL LOT w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Wybrane modele maszyny to Airbusy A220 w wersjach -100 i -300, które mogą przewozić od 100 do 160 pasażerów, osiągając zasięg do 6700 km. Jak informuje LOT, są to samoloty zaprojektowane z myślą o maksymalnej wydajności, niskim zużyciu paliwa i wysokim komforcie podróży.
– Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym – podkreślił Michał Fijoł, prezes zarządu PLL LOT.
Zamówienie stanowi element szeroko zakrojonej strategii konsolidacji floty, która dziś składa się z różnych typów samolotów. A220 mają docelowo zastąpić starsze modele, co uprości zarządzanie operacyjne i skróci czas szkolenia załóg.
Zakup samolotów to tylko jeden z elementów współpracy z Airbusem. PLL LOT nawiązały również strategiczne partnerstwo z firmą Pratt & Whitney, producentem nowoczesnych silników PW1500G, które będą napędzać wszystkie A220. Porozumienie obejmuje wsparcie techniczne oraz optymalizację eksploatacji całej floty regionalnej.
Komfort pasażera w centrum uwagi
Wnętrze nowych A220 dla PLL LOT będzie odpowiadało standardom znanym z szerokokadłubowych samolotów dalekiego zasięgu. Na pokładzie znajdą się m.in. produkowane w Polsce fotele Recaro z uchwytami na kubki, portami USB-C o mocy 60 W oraz uchwytami na urządzenia mobilne.
Większe schowki, panoramiczne okna i dostęp do Wi-Fi mają zmienić postrzeganie lotów regionalnych jako mało komfortowych. Wprowadzane przez LOT zmiany mają na celu przyciągnięcie wymagających pasażerów klasy biznesowej oraz turystów oczekujących wyższego standardu podróży.
AD