

Będzie więcej nowych autobusów na warszawskich ulicach. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił właśnie przetarg na zakup 120 pojazdów o długości 18 metrów.
W 2023 roku ZDM ogłosił przetarg na zakup 12 „elektryków”, które zostały wydzierżawione Miejskim Zakładom Autobusowym i dziś jeżdżą w barwach Warszawskiego Transportu. Kolejny zakup nowego taboru dla stolicy będzie co najmniej dziesięć razy większy.
Nowoczesne przeguby
Nowy, ogłoszony dziś przetarg na dostawę 120 autobusów przegubowych został podzielony na dwie części. W ramach każdej z nich ZTM planuje kupić po 60 nowych pojazdów. Producenci mogą składać oferty dotyczące całości zamówienia lub tylko jednej jego części. Dodatkowo, do każdej części przetargu możliwe jest zamówienie uzupełniające – na dodatkowe 100 autobusów (po 50 sztuk w każdej części). Termin składania oferty to 16 września, a nowe przegubowce mają trafić do Warszawy w okresie od października do grudnia 2026 roku.
Będą to pojazdy spełniające standardy Warszawskiego Transportu Publicznego: niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, wyznaczone miejsca dla wózków i blokady alkoholowe dla kierowców. Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami to m.in. przyciski opisane alfabetem Braille’a, informujące kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku, czyli pochylenia autobusu na prawą stronę.
Autobusy na trudne czasy
Autobusy będą nie tylko na co dzień woziły pasażerów, zwiększając komfort podróżowania po stolicy, ale poprawią też bezpieczeństwo warszawiaków. W razie potrzeby – np. wystąpienia klęski żywiołowej – można będzie nimi ewakuować i przewozić ludzi, także w pozycji leżącej na noszach lub leżankach. Dlatego będą wyposażone w systemy ich mocowania.
Adaptacja do takiego transportu ma być szybka i łatwa, możliwa do wykonania bez specjalistycznych narzędzi (a jeżeli będą konieczne, mają się znaleźć na wyposażeniu).
Nowe autobusy trafią do Warszawy w ramach budowania powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej. Dlatego jednym z warunków przetargu jest ich zasilanie olejem napędowym – np. na wypadek konfliktu zbrojnego czy klęski żywiołowej i trudności z dostępem np. do prądu elektrycznego i pozostałych źródeł energii. Zarząd Transportu Miejskiego będzie się starał o dofinansowanie zakupu z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026. Nowe pojazdy zostaną przekazane do eksploatacji Miejskim Zakładom Autobusowym.